جراحی آبسه مقعدی

عمل جراحی آبسه مقعدی

جراحی آبسه مقعدی شاید تنها راه نجات از این عارضه دردناک است.
اما آبسه مقعدی چیست؟ آبسه مقعدی در واقع یک وضعیت دردناک است که در آن مجموعه ای از چرک وعفونت در نزدیکی مقعد ایجاد می شود. اکثر آبسه های مقعدی نتیجه عفونت غدد کوچک مقعد می باشند. شایع ترین نوع این آبسه، آبسه دورانی است. این نوع آبسه اغلب به صورت تورم دردناک مانند جوش در نزدیکی مقعد ظاهر می شود و ممکن است به رنگ قرمز و به هنگام لمس، گرم باشد. آبسه مقعدی در بافت های عمیق تر، معمولا به ندرت دیده می شود. برش و تخلیه این عارضه به وسیله جراحی آبسه مقعدی که شایع ترین درمان برای انواع آبسه مقعد است انجام می گیرد.

نحوه انجام عمل جراحی آبسه مقعدی

درمان آبسه در بیشترموارد، تخلیه آن به وسیله جراحی است. برای این کار معمولا برشی در پوست نزدیک مقعد انجام می شود تا عفونت تخلیه شود. این کار را می توان در مطب پزشک با بی حسی موضعی یا در اتاق عمل تحت بی حسی عمیق تر انجام داد. بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای بیمارانی که مستعد ابتلا به عفونت های مهمتری هستند، از جمله دیابتی ها لازم باشد.

بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

اکثر دردهای ناشی از آبسه شما احتمالا بلافاصله بعد از عمل از بین خواهند رفت. اما ممکن است پس از عمل، در ناحیه مقعد خود کمی درد خفیف داشته باشید. اکثر افراد می توانند 1 یا 2 روز بعد از عمل دوباره به سر کار و فرآیندهای عادی زندگی برگردند. احتمالا حدود 2 تا 3 هفته طول خواهد کشید تا آبسه شما کاملا بهبود یابد و بیشتر افراد بدون هیچ مشکلی با گذر زمان بهتر می شوند. پزشک شما حدود 2 تا 3 هفته بعد از عمل نیز شما را معاینه می کند و اگر فیستولی در محل ایجاد شده باشد، برای ترمیم فیستول نیز مجددا شما را جراحی می کند.

میزان فعالیت بعد از جراحی آبسه مقعدی

• وقتی احساس خستگی کردید استراحت کنید. خواب کافی به شما در بهبودی سریعتر کمک می کند.
• سعی کنید هر روز قدم بزنید. مقداری را که قدم می زنید روزانه افزایش دهید. راه رفتن باعث افزایش جریان خون می شود و به جلوگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.
• زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید که پزشک شما تعیین کرده است.
• بیشتر افراد قادرند 1 یا 2 روز بعد از جراحی آبسه مقعدی به کار خود برگردند.
• بگذارید هنگام دوش گرفتن، آب روی ناحیه آبسه جاری شود. این به بهبودی آبسه کمک می کند. هنگام اتمام استحمام، ناحیه مقعد خود را با حوله خشک کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی آبسه مقعدی

• می توانید رژیم عادی خود را در پیش بگیرید. اگر معده شما ناراحت است، غذاهای بدون چربی مانند برنج ساده، مرغ آب پز و ماست را امتحان کنید.
• مایعات زیادی بنوشید (مگر اینکه پزشک به شما بگوید).
• دو روز اول بعد از عمل را رژیم غذایی با فیبر کم بگیرید.
• بهتر است در طول روز چند وعده غذایی کوچک میل کنید. غذاهای پر فیبر را هر چند وقت یکبار به برنامه خود اضافه کنید.
• ممکن است متوجه شوید که حرکات روده شما درست بعد از عمل جراحی منظم نیست. این قضیه رایج است. سعی کنید با مصرف ملین ها از یبوست و فشار شدید جلوگیری کنید.

تماس با ما آنلاین هستیم، تماس بگیرید + -

کلینیک نور