دلایل بروز آبسه مقعدی

آبسه مقعدی چیست ؟

دلایل بروز آبسه مقعدی می تواند متعدد باشد و از فردی و به فرد دیگر متفاوت باشد.
اما بد نیست ابتدا بدانیم که آبسه مقعدی چیست؟ آبسه مقعدی یا آبسه آنورکتال در اصل عارضه ای دردناک است که در آن عفونت زیادی در اطراف مقعد و در یک کیست جوش مانند انباشته می شود. آبسه مقعدی معمولا به دلیل عفونت غدد کوچک مقعدی که قبلا دچار التهاب شده اند به وجود می آید. آبسه های مقعد معمولا به صورت یک تورم دردناک در اطراف ناحیه مقعد مشاهده می شوند. این آبسه ها عمدتا و در صورت مشاهده یا لمس، سرخ و داغ می باشند.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

علت بروز آبسه مقعدی

مهم ترین دلایل بروز آبسه مقعدی عبارتند از:

• شکاف یا پارگی قبلی در ناحیه مقعد
  • انواع عفونت های روده ومقعد
  • مقاربت مقعدی بدون استفاده از کاندوم

احتمال ابتلا به این عارضه در افرادی با بیماری های زیر بیشتر است:

• کولیت
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی لگن
  • بیماری التهابی روده

آبسه مقعدی

عوامل عود آبسه مقعدی

موارد زیر نه تنها می توانند از دلایل بروز آبسه مقعدی باشند بلکه در هنگام ابتلا می توانند سبب عود گرفتن و تشدید این عارضه نیز باشند. این موارد عبارتند از:

• بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • HIV و سایر بیماری های نقص سیستم ایمنی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • یبوست مزمن یا اسهال شدید
  • مصرف داروهای استروئیدی از جمله پردنیزولون
  • شیمی درمانی
  • عفونت های مقاربتی مقعد یا روده
  • بیماری های پوستی

علائم آبسه مقعدی

درد ناحیه مقعد که هنگام نشستن تشدید می شود

• تورم، قرمزی و حس درد یا سوزش در ناحیه مقعد
  • خروج عفونت یا خونابه از مقعد
  • درد و سوزش مقعد هنگام اجابت مزاج
  • آبسه های حاد تر ممکن است با علائم زیر همراه باشد:
  • تب و لرز
  • احساس خستگی مداوم و ضعف
  • دردهای شکمی

نکته: در مواقع حادتر بی اختیاری مدفوع نیز مشاهده شده است.

درمان آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی با دارو

برای درمان آبسه مقعدی با دارو معمولا آنتی بیوتیک های مختلفی توسط پزشک متخصص تجویز می شود. آنتی بیوتیک ها معمولا وقتی بیمار علائم شدید تری دارد و یا مشکلات عفونی و بیماری های مقاربتی از دلایل بروز آبسه مقعدی می باشد و یا بعد از عمل جراحی تجویز می شوند. درمان های دارویی به وسیله آنتی بیوتیک ها معمولا پیشگیری کننده بوده و داروهای تجویز شده با توجه به دوز بیماری بین 7 تا 10 روز مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین آنتی بیوتیک هایی که برای آبسه مقعدی تجویز می شوند عبارتند از:

• سیپروفلوکساسین
  • مترونیدازول
  • آمپی سیلین / سولباکتام

درمان آبسه مقعدی به وسیله جراحی

درمان آبسه مقعدی به وسیله جراحی یکی از اصلی ترین روش های درمان این عارضه می باشد. در روش جراحی، معمولا برشی در نزدیکی پوست ناحیه مقعد ایجاد شده تا عفونت آبسه تخلیه شود. این کار را می توان در مطب پزشک با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی و یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی نیز انجام داد.
در جراحی آبسه مقعدی با لیزر، یا به اصطلاح لیزر درمانی، انتهای عصب ناحیه مورد نظر با لیزر بریده می شود و عروق کوچک بریده شده را ترمیم می کند. لیزر درمانی درد و خونریزی بسیار کمی را برای بیمار به دنبال دارد و میزان موفقیت آن به مراتب بیشتر از جراحی و برش آبسه برای تخلیه عفونت است.

عوارض عدم درمان آبسه مقعدی

در صورت بی توجهی و عدم درمان آبسه های مقعدی، ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوید:

• تشکیل فیستول
  • گسترش باکتری و آلودگی به سایر نقاط بدن
  • بی اختیاری مدفوع
  • تومورهای بدخیم مقعدی

پیشگیری از آبسه مقعدی

موارد چگونگی پیشگیری از آبسه های مقعدی خیلی شناخته شده نیستند، اما برخی از نکات و موارد وجود دارد که برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه توصیه می شود تا آنها را رعایت کنید:

• درمان عفونت های مقاربتی و هرگونه عفونت مقعدی است.
  • استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی مقعدی، در جلوگیری از ابتلا به آبسه های مقعدی و انتقال هرگونه عفونت از شریک جنسی جلوگیری می کند. رابطه جنسی مقعدی یکی از مهمترین دلایل بروز آبسه مقعدی می باشد.
  • حفظ بهداشت و پاکیزه نگه داشتن ناحیه مقعد یک محافظت مهم برای پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان و بزرگسالان است.
  • شستن منظم پوست مقعد با آب و خشک کردن آن با دستمال مرطوب نیز خطر ابتلا را کاهش می دهد.
  • اجتناب از پوشیدن لباس های زیر تنگ و لباس هایی از جنس پلی استر نیز سبب کاهش حساسیت ها و تحریک ناحیه مقعد می شود.
  • مصرف مداوم مایعات حداقل 6 تا 8 لیوان در روز به نرم شدن مدفوع و پیشگیری از یبوست کمک می کند.
  • مصرف انواع غذاها و سبزیجات پر فیبر که مانع بروز یبوست می شود.
3.6 30 votes
Oldest
Newest Most Voted
محمد