علل بروز بواسیر در بارداری و روشهای پیشگیری از آن

علل بروز بواسیر در بارداری

علل بروز بواسیر در بارداری:

بارداری و زایمان، خانم ها را مستعد ابتلا به بواسیر می کند. بسیاری از خانم ها، این بیماری را به خصوص در 3 ماه آخر بارداری تجربه می نمایند. طبق تحقیقات انجام شده 25 تا 35 درصد از خانم ها این بیماری را در دوران حاملگی خویش تجربه می نمایند. تحمل ناراحتی و درد ناشی از بواسیر به علت حساس شدن روحیه ی زنان، سخت تر از دیگر دوره های زندگی است. ما در مقاله ی زیر به بررسی علل بروز بواسیر در بارداری و روشهای پیشگیری از آن می پردازیم.

علائم بواسیر در بارداری

برخی علائم و نشانه های بواسیر در بارداری عبارت است از:

• خونریزی: یک شاخص قطعی برای وجود بواسیر، خونریزی است. این خون که رنگ قرمز روشنی را دارد، در طی اجابت مزاج و یا بلافاصله بعد از آن ایجاد می شود. حجم خون می تواند چند قطره ی کوچک یا به مقدار زیاد باشد. چنانچه این خونریزی طولانی مدت ادامه داشته باشد، می تواند باعث کم خونی و کاهش هموگلوبین بشود.
  • خارش: خارش نیز یکی دیگر از علائم بواسیر در بارداری است که می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست نیز بشود. خانم ها با خاراندن این ناحیه خودشان را در معرض عفونت و زخم قرار می دهند.
  • ناراحتی در ناحیه ی مقعد: یکی دیگر از علائم بواسیر در بارداری ناراحتی در ناحیه ی مقعد است که ممکن است فرد برای یک بار در طول عمرش آن را تجربه نماید.

علائم بواسیر

علل بروز بواسیر در بارداری

فشار رحم در 3 ماهه آخر بارداری به قدری زیاد می شود که می تواند در عملکرد وریدها اختلال به وجود بیاورد و خون را در عروق اندام پایینی جمع کند و با سرعت کمی به سوی قلب برگرداند. تجمع یافتن خون موجب کشیدگی دیواره ی عروق و همچنین کاهش توان پمپاژشان می شود. در نهایت، فعالیت و عملکرد عرقی مثل مقعد و کف پا سریع تر از دیگر نقاط مختل می گردد.

همچنین تغییرات هورمونی در دوران بارداری بر دیگر نقاط بدن مادر تاثیر گذاشته و فرد را برای بواسیر مستعد می کند. این تغییرات هورمونی می تواند باعث ایجاد عوامل زیر بشود:

• شل شدگی دیواره عروق
  • کاهش حرکت روده ها و تشدید یبوست در فرد

درمان بواسیر با لیزر

برای پیشگیری از ایجاد بواسیر باید چه کارهایی را انجام بدهیم؟

برخی توصیه های پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد بواسیر عبارت است از:

• مصرف مواد حاوی فیبر مثل میوه و سبزیجات به مقدار زیاد
  • مصرف مایعات فراوان
  • اجابت مزاج خود را به تاخیر نیاندازید.
  • از توالت فرنگی استفاده نمایید.
  • در زمان اجابت مزاج از زور زدن خودداری نمایید.
  • روزانه به طور منظم ورزش نمایید.

• از دستمال توالت های نرم و سفید و بدون بو استفاده نمایید.
  • از نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت خودداری نمایید.
  • تحرک کافی داشته باشید.
  • حداقل 3 بار در روز و هر دفعه 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.
  • آب چغندر بنوشید.
  • حمام رفتنتان را به عقب نیاندازید.

مواد غذایی پیشگیری از بواسیر

چنانچه تغییرات الگوهای رفتاری باعث بهبود شما نشود، پزشک داروهای ضد التهاب و مسکن را تجویز می نماید. پزشکان در دوران بارداری داروهای ایمنی را تجویز خواهند کرد. چنانچه فرد به جراحی نیاز داشته باشد، بایستی تا بعد از زایمان صبر نماید. چرا که احتمال بهبود تا بعد از بارداری وجود خواهد داشت.
معمولا بواسیر به تنهایی مشکلی را برای جنین به وجود نمی آورد. اما به مادران باردار توصیه می شود که برای پیشگیری از کم خونی، حتما تحت پیگیری های فوری قرار بگیرند.

درمان بواسیر بارداری

غالبا بواسیر بارداری با تولد نوزاد رفع می شود. اما با این وجود کارهایی که برای درمان بواسیر می توانید انجام بدهید عبارت است از:

• در محلول رقیق شده ی آب و نمک بنشینید.
  • از نشستن های طولانی مدت خودداری نمایید.
  • حمام آب گرم و جوش شیرین داشته باشید.
  • برای کاهش یافتن خارش، جوش شیرین خشک را در ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • از کمپرس آب یخ استفاده نمایید.
  • پس از هر بار اجابت مزاج، محل را به خوبی شست وشو نمایید. و برای خشک نمودن از دستمال هایی که نرم و بدون بو هستند و طرح و برجستگی ندارند استفاده نمایید.
  • از پزشکتان راجع به مصرف دارو سوال نمایید. ممکن است پزشک برای درمان از بی حسی های موضعی و یا درمان های دارویی بی خطر استفاده نماید. توجه داشته باشید که از این دروها نباید بیشتر از 1 بار در هفته استفاده نمایید.
  • نخست از درمان با آب گرم و سپس از درمان با آب سرد استفاده نموده و این عمل را به طور متناوب تکرار نمایید.

درمان های گیاهی بواسیر در بارداری

برخی از درمان های گیاهی بواسیر در باردار ی عبارتند از:

• استفاده از روغن نارگیل: برای این کار بایستی ابتدا روغن نارگیل را به روی نواحی مورد نظر مالیده و سپس اندکی صبر کرده و سپس ناحیه ی مزبور را با آب گرم بشویید.

درمان بواسیر با روغن نارگیل

• آلوئه ورا: برای این کار باید ژل آلوئه ورا را خارج نموده و سپس آن را به روی ناحیه ی مورد نظر بمالید.
  • جوز هندی: جوز هندی می تواند برای درمان بواسیر استفاده بشود. این دارو همچنین گوارش شما را بهبود داده و در درمان آلزایمر و اسپاسم معده نیز تاثیر گذار است. برای استفاده از جوز هندی، بایستی شما روزانه 2 بار و هر بار 1 قاشق چایخوری از جوز هندی را مصرف نمایید.
  • کیسه ی چای سیاه: کیسه چای سیاه خاصیت قابض کننده داشته و می تواند التهاب و درد ناشی از بواسیر را تا حد زیادی کاهش بدهد. برای این کار شما بایسی کیسه ی چای سیاه را برای 10 دقیقه درون آب داغ بگذارید و خارج نمایید و بعد از خنک شدن به روی رگ های متورم شده قراردهید. همچنین شما می توانید کیسه را درون یخچال بگذارید و خارج نمایید و به روی ناحیه ی مورد نظر بگذارید. شما بایستی این کار را روزانه برای 2 تا 3 مرتبه تکرار نمایید.
4.5 2 votes