علائم آبسه مقعدی و راه های پیشگیری از آن کدامند؟

آبسه مقعدی:

این روز ها بحث شناخت بیماری و نحوه ی برخورد با آن قبل از مراجعه به پزشک از جمله مهم ترین کار ها می باشد. در این راه شناخت علائم آبسه مقعدی می تواند آگاهی از این بیماری و بروز آن را بالا ببرد.همچنین آگاهی از علائم بیماری آبسه مقعدی باعث می شود تا افراد آن را دیگر بیماری های شبیه به آن یعنی فیشر یا بواسیر اشتباه نگیرند.

علائم آبسه مقعدی

به طور کلی هر بیماری در سراسر بدن بعد از اینکه بر سیستم ایمنی آن قسمت از بدن چیره شد به شکل علائم خاصی خود را نشان می دهد.

آبسه مقعدی چیست

آبسه مقعدی که یکی از بیماری های بسیار دردناک این ناحیه می باشد در انتهای روده ی راست به وجود می آید و بعضاً به دلایل مختلف می تواند همراه با درد شدید باشد.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

از انواع آبسه مقعدی می توان به آبسه دور مقعدی، آبسه زیر مخاطی، آبسه بین عضلانی، آبسه جانبی و … اشاره کرد که هر کدام با علائمی همراه هستند.

مهم ترین نکته در  مورد علائم آبسه مقعدی مکانی است که این بیماری در آنجا به شکل خاصی خود را نمایان می کند.

به طور معمولی آبسه مقعدی در اطراف ناحیه ی مقعد رشد می کند اما ممکن است در برخی از موارد این بیماری به روی سوراخ مقعد نیز کشیده شده و در آنجا نمایان شود.

از مهم ترین دلایل بروز آبسه مقعدی می توان به استفاده از داروهایی مانند پردنیزون، وجود باکتری ها و قارچ ها در این ناحیه، بارداری، مقاربت جنسی، شقاق مقعدی، سل، ایدز و … اشاره نمود.

اما خارج از بحث شناخت این بیماری باید به این موضوع بپردازیم که آبسه ی مقعدی چه علائمی دارد؟ و در چه نقاطی باید انتظار علائم آن را داشته باشیم.

علائم بیماری روی مقعد و اطراف آن

• همانطور که گفته شد از مهم ترین علائم آبسه مقعدی می توان به رشد آن در ناحیه ی مقعد یا انتهای روده ی راست اشاره نمود.
  • در این موارد اگر فرد روی انتهای روده ی راست خود دست بگذارد احساس درد شدیدی خواهد داشت.
  • آبسه مقعدی که در نواحی مختلف مقعد رشد می کند، به صورت یک برآمدگی همراه با التهاب و قرمزی پوست می باشد.
  • این ناحیه قرمز رنگ و پر از التهاب با درد های شدیدی همراه می شود.
  • علاوه بر این بروز آبسه مقعدی می تواند باعث ایجاد ورم در لبه ی مقعد شود که باعث احساس درد در هنگام خروج مدفوع می شود.
  • التهاب بافت های اطراف مقعد از دیگر علائم آبسه مقعدی می باشند.

علائم روی حالت جسمی و دیگر قسمت های بدن

• بیشتر افراد به دلیل علائم آبسه مقعدی روی قسمت های مختلف بدن آن را معمولاً با سرماخوردگی اشتباه می گیرند.
  • همین امر باعث می شود تا افراد در صورت عدم مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه برای مدت ها از وجود این بیماری بدون اطلاع باشند و شرایط سختی را تجربه نمایند.
  • از مهم ترین علائم این بیماری می توان به تب اشاره نمود.
  • این تب با گلو درد همراه شده و فرد را به خاطر همین علائم به اشتباه می اندازد که تصور کند سرما خورده است.

علائم آبسه مقعدی

• علاوه بر این آبسه مقعدی روی حالت کلی بدن و جسم افراد نیز تاثیر گذاشته و به اصطلاح باعث بدن درد نیز می شود.
  • بی اشتهایی را می توان عامل دیگری در تشخیص به وجود آمدن آبسه مقعدی دانست.

علائم آبسه مقعدی و راه های پیشگیری از بروز این بیماری

شاید مهم ترین نکته در شناخت هر بیماری و بخصوص پس از اینکه متوجه شدیم آبسه مقعدی چه علائمی دارد؟ شناخت راه های پیشگیری از بروز این بیماری در بدن باشد.

• اولین و مهم ترین راه برای پیشگیری از بروز علائم آبسه مقعدی مربوط به جلوگیری از یبوست می باشد.
  • زمانی که فرد دچار یبوست شده و مدفوع خشک از مقعد خارج می شود باعث زخم شدن این ناحیه می شود.
  • اگر این کار برای چند بار انجام شود می تواند فرصت را برای رشد باکتری ها و قارچ ها و به وجود آمدن آبسه مقعدی مهیا نماید.
  • به همین دلیل باید از غذا های فیبردار برای جلوگیری از یبوست استفاده نمود.
  • علاوه بر این داشتن تحرک و ورزش می تواند باعث فعال شدن روده ی فرد و همچنین جلوگیری از یبوست شود.
  • شستشوی مقعد با آب گرم و رعایت بهداشت در این نقطه از بدن می توان از راه های دیگری باشد که در پیشگیری از بروز بیماری موثر باشد.
  • یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد آبسه مقعدی می شود، نشستن در محیط های مرطوب می باشد. به همین دلیل باید از نشستن های طولانی به خصوص در محیط های کاملاً مرطوب جداً خودداری نمود.

علائم آبسه مقعدی و راه های پیشگیری از آن

زمانی که به هر کدام از علائم آبسه مقعدی و به خصوص احساس درد شدید در این ناحیه شدید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. این کار باعث می شود تا شما بتوانید در سریع ترین زمان ممکن نوع بیماری را تشخیص داده و برای درمان سریع تر آن اقدام نمایید.

3 4 votes
Oldest
Newest Most Voted
مهدی
1 سال پیش

سلام و عرض ادب. بالای مقعدم همانند سوراخ ریز همانند جوش وجود داره که چندروزیه ازش عفونت و چرک و خونابه که بوی خیلی بدی هم داره میاد بیرون ایا ابسه مقعدی هست؟؟ خواهش میکنم جوابمو بدید و بگید چکار کنم و چیه مشکلم؟؟ میترسم این عفونت همیشگی باشه و تمومی نداشته باشه😔

Admin
11 ماه پیش
Reply to  مهدی

سلام دوست عزیز.
بله ممکن هست آبسه مقعدی باشه ولی لازمه حتما توسط پزشک متحصص معاینه بشید.
برای رزرو نوبت با شماره تلفن های درج شده در وبسایت تماس بگیرید.