پولیپ رکتوم

علائم پولیپ رکتوم:

علائم پولیپ رکتوم و آگاهی از این علائم می تواند فرآیند درمان پولیپ رکتوم را تسریع و از پیشرفت پولیپ جلوگیری کند. پولیپ رکتوم در واقع یک سلول کوچک است که بر روی لایه روده بزرگ تشکیل می شود. بیشتر پولیپ های روده بزرگ بی خطر هستند. اما با گذشت زمان، برخی از پولیپ های روده بزرگ می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند، که اغلب در مراحل بعدی آن کشنده است.

پولیپ به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

1-غیرپلاستیک

2-نئوپلاستیک

پولیپ های غیر پلاستیک شامل پولیپ هایپرپلاستیک، پولیپ های التهابی و پولیپ های همارتوماتوز هستند. این نوع پولیپ ها به طور معمول باعث سرطان نمی شوند.

اما پولیپ های نئوپلاستیک شامل آدنومها و انواع پولیپ های دندانه دار هستند.

به طور کلی، هرچه پولیپ بزرگتر باشد، خطر ابتلا به سرطان رکتوم به ویژه در پولیپ های نئوپلاستیک بیشتر است.

برای اطلاعات بیشتر مقاله پولیپ رکتوم چیست را بخوانید.

درمان پولیپ رکتوم با لیزر

علائم پولیپ رکتوم در چه افرادی ظاهر می شود؟

هر کسی می تواند پولیپ روده بزرگ را تجربه کند. اگر سن شما 50 سال یا بالاتر می باشد، در معرض خطر بیشتری هستید. اگر اضافه وزن دارید یا سیگاری هستید و یا سابقه شخصی یا خانوادگی از پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ را دارید، بیشتر در معرض خطر خواهید بود. پولیپ های روده بزرگ اغلب علائم خاصی را در مراحل اولیه بروز نمی دهند. اما در ادامه و پس از رشد، علائم پولیپ رکتوم ممکن است شما را به انجام آزمایشات غربالگری منظم، مجبور کند. انجام کولونوسکوپی بسیار مهم است زیرا پولیپ های روده بزرگ که در مراحل اولیه یافت می شوند، معمولا با خیال راحت و به طور کامل از بین می روند. بهترین پیشگیری از سرطان روده بزرگ، غربالگری منظم برای پولیپ ها است.

پولیپ رکتوم

علائم پولیپ رکتوم چیست؟

پولیپ های روده بزرگ اغلب علامتی ندارند و شما در صورت مبتلا شدن نتوانید تشخیص دهید، تا اینکه پزشک در معاینه روده شما آن را پیدا کند.

اما برخی از علائم پولیپ رکتوم عبارتند از:

خونریزی از رکتوم:

خون ریزی رکتوم می تواند نشانه ای از پولیپ رکتوم یا سرطان روده و یا سایر شرایط مانند بواسیر یا مشکلات جزئی در مقعد شما باشد.

تغییر رنگ مدفوع:

خون می تواند به عنوان رگه های قرمز در مدفوع شما ظاهر شود و یا باعث شود مدفوع شما سیاه شود. البته ممکن است تغییر رنگ در غذاها، داروها و مکمل ها نیز علت این موضوع باشد.

تغییر در عادات روده:

یبوست یا اسهال که بیش از یک هفته طول بکشد، ممکن است نشان دهنده وجود پولیپ بزرگ رکتوم باشد. اما تعدادی از شرایط دیگر نیز می تواند باعث ایجاد تغییر در عادات روده شود.

دردهای شکمی

دردهای شکمی:

پولیپ بزرگ رکتوم تا حدی می تواند باعث انسداد روده شما  و منجر به بروز دردهای شکمی شود.

نارسایی کمبود آهن:

خونریزی از پولیپ ها می تواند به مرور زمان و بدون خون قابل مشاهده در مدفوع شما، اتفاق بیفتد. خونریزی مزمن بدن، شما را دچار نارسایی کمبود آهن می کند. در نتیجه فقر آهن می تواند احساس خستگی و کمبود نفس را در فرد افزایش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• دردهای شکمی مداوم
  • وجود خون در مدفوع