عمل جراحی بواسیر

بواسیر یا هموروئید در واقع رگ های متورم در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد شما است. بعضی اوقات دیواره های این رگ های خونی چنان نازک می شوند که رگ ها برآمده شده و تحریک می شوند. بواسیر یکی از شایع ترین دلایل خونریزی روده است. هموروئید به ندرت خطرناک است، اما باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که وضعیت حادی ندارید. بواسیر اغلب به خودی خود از بین می رود، اما درمان ها نیز می توانند کمک کنند.

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یک نوع عمل جراحی برای از بین بردن بواسیر است. در این روش به شما بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی داده می شود تا احساس درد نکنید. برش هایی در بافت اطراف بواسیر ایجاد می شود و برای جلوگیری از خونریزی رگ متورم که داخل بواسیر گره خورده است، بواسیر برداشته می شود. پس از اتمام عمل ممکن است ناحیه جراحی با گاز دارویی بسته و یا بخیه شود.این جراحی را می توان با چاقوی جراحی یا لیزر انجام داد. این عمل معمولا در یک مرکز جراحی انجام می شود و شما به احتمال زیاد در همان روز به خانه خواهید رفت.

هموروئیدوپسی

در روش دیگر جراحی بواسیر از یک دستگاه منگنه دایره ای برای خارج کردن بافت بواسیر و بستن زخم استفاده می شود. در این روش، بواسیر برداشته می شود و سپس مجددا کانال مقعد به حالت اولیه بر می گردد. این عمل جراحی هموروئیدوپسی منگنه نامیده می شود.

هموروئیدکتومی با هدایت داپلر

هموروئیدکتومی با هدایت داپلر روشی است که از یک دامنه با یک پروب مخصوص برای تعیین شریان های هموروئید استفاده می کند تا بافت کمتری از آن خارج شود. برخی مطالعات نشان می دهد که این روش دردناکتر است اما برای مقایسه آن با سایر روشها، مطالعات طولانی مدت بیشتری لازم است.

بعد از عمل جراحی بواسیر

بهبودی بواسیر حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد. درست بعد از عمل جراحی بواسیر، هنگامی که شما هنوز تحت بیهوشی هستند، به شما بی حسی موضعی تزریق می کنند. این کار برای تسکین درد بعد از عمل انجام می شود. اگر نمی خواهید شب بعد از عمل را در بیمارستان بمانید، مشکلی وجود ندارد و تنها پس از به هوش آمدن و ادرار کردن، مرخص خواهید شد. عدم توانایی در ادرار کردن (احتباس ادرار) گاهی اوقات به دلیل تورم (ورم) در بافت ها یا اسپاسم عضلات لگن رخ می دهد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی بواسیر (دوره نقاهت )

• بعد از عمل می توانید کمی انتظار درد داشته باشید. اگر پزشک برای بهبود درد شما دارو تجویز کرده است، طبق تجویز آن را مصرف کنید.
• برخی از خونریزی ها به خصوص با اولین حرکت روده پس از عمل طبیعی است.
• برای چند روز بعد از عمل، مایعات بنوشید و یک رژیم غذایی شیرین را در پیش بگیرید(برنج ساده، موز، سیب). سپس می توانید به غذاهای معمولی برگردید و به تدریج میزان فیبر در رژیم غذایی خود را افزایش دهید.
• شما برای تسکین درد ممکن است قبل و بعد از حرکات روده نیاز به داروهای بی حسی داشته باشید.
• قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه مقعد ممکن است تورم و درد را کاهش دهد.
• نشستن در آب گرم به تسکین درد و اسپاسم عضلات کمک می کند.
• برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد ممکن است برخی از پزشکان توصیه کنند که از آنتی بیوتیک ها (مانند مترونیدازول) استفاده کنید.