درمان فیستول مقعدی در زنان

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یک اصطلاح پزشکی بوده که به آلودگی پوست و باز شدن عضلات در انتهای دستگاه گوارش اطلاق می گردد. بیشتر فیستول های مقعدی راهی به جز عمل جراحی ندارند. جراحی توسط پزشک عمومی انجام شده و مدت زمان لازم برای عمل نیز حدود نیم ساعت است. ما در مقاله زیر به بررسی این موضوع که درمان فیستول مقعدی در زنان چگونه است؟ می پردازیم.

علائم فیستول مقعدی

فیستول مقعدی در خانم ها می تواند موجب بشود که محتویات میکروبی به زیر پوست رفته و باعث آبسه یا ترشح یا عفونت یا ایجاد حالتی مانند جوش چرکی می شود. فیستول مقعدی می تواند باعث درد ناحیه مقعدی شود. البته بعد از تخلیه ترشحات، درد فروکش می کند. فیستول جزء بیماری های نشیمنگاه بوده که بایستی به موقع درمان بشود تا به توده های ناحیه ی تناسلی تبدیل نشود.

برخی از علائم فیستول مقعدی عبارت است از:

• ترشح متناوب یا مداوم
  • درد در هنگام اجابت مزاج یا بعد از دفع مدفوع
  • تغییر رنگ پوست در اطراف فیستول
  • وجود یک برجستگی دردناک و سفت به هنگام لمس

درمان فیستول با لیزر

انواع آبسه های مقعدی

آبسه مقعدی می تواند سطحی باشد و با درد و ورم همراه باشد. معمولا محل آبسه از دیگر نقاط گرم تر بوده و با التهاب و قرمزی بافت های اطراف همراه خواهد بود.

شایع ترین نوع آبسه، نوع سطحی آن است. گاهی نیز ممکن است عفونت آبسه به بخش های عمیق تر پوست نفوذ کرده و انواع عمقی آن را ایجاد کند.

این آبسه به تدریج دردناک تر و متورم تر شده، طوری که نشستن و راه رفتن بیمار دچار مشکل می شود. گاهی نیز به صورت خود به خودی دهانه ی آبسه باز شده و چرک و خون آن تخلیه می گردد. به دنبال تخلیه ی چرک و عفونت ازشدت درد نیز کاسته می شود.

عمل جراحی برای درمان فیستول

در رابطه با این موضوع که درمان فیستول مقعدی در زنان چگونه است؟ باید گفت: برای درمان فیستول از عمل جراحی استفاده می شود. برای برداشتن فیستول از یک جراحی کوچک استفاده می شود. عمل از طریق بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می گیرد. پس از عمل نیز بیمار عصر همان روز و یا روز بعد مرخص می گردد.

لیزر بهترین نوع عمل برای درمان فیستول است. بیمار پس از عمل لیزر، درد و خونریزی کمی دارد. برخی دیگر از مزایای عمل لیزر عبارت است از:

• لیزر به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام پذیر است.
  • بیمار بعد از عمل لیزر فقط یک شب استراحت می کند.
  • همزمان با لیزر فیستول می توان شقاق و هموروئید را نیزدرمان نمود.
  • بیمار بعد از لیزر، سریع تر به روال عادی زندگی خود برمی گردد.
  • لیزر موجب کاهش عفونت در محل عمل می شود. چرا که لیزر باعث استریل شدن محیط عمل می شود.
  • با لیزر احتمال اتنقال بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت به صفر می رسد.

چنانچه فیستول به موقع درمان نشود، علائم عفونت آن گسترش یافته و در بدن پخش می گردد. چنانچه آبسه در اشخاص مسن یا اشخاص دیابتی دیر درمان شود، می تواند خطر جانی به دنبال داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از عمل لیزر فیستول

بایستی بعد از درمان فیستول مقعدی در زنان مراقبت های لازم انجام بشود. مراقبت های لازم بعد از عمل به صورت نشستن درآب گرم مخلوط به بتادین، 3 الی 4 مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت 20 دقیقه است. این کار باید تا 2 هفته ادامه پیدا کند. برای ساکن شدن درد نیز می توانید طبق تجویز پزشک از داروی مسکن استفاده نمایید.

در اشخاص سالمی که نشانه ای از عفونت و تب وجود ندارد، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. برای بعضی اشخاص از جمله افراد دیابتی یا افرادی که سیستم ایمنی بدنشان دچار اختلال شده، تجویز می گردد.

همچنین افراد بعد از عمل بایستی از یک رژیم غذایی ملین و پر فیبر استفاده نمایند تا از بروز یبوست در آن ها جلوگیری به عمل آید. مصرف شیر یا آب و خوردن آب آلو برای درمان یبوست کمک کننده است.

تا چند روز پس از عمل، روزی 1 یا 2 بار حمام کنید یا دوش بگیرید. مقعد خود را پس از اجابت مزاج به خوبی شست و شو دهید.

برای کاهش فشار به روی زخم، از نشستن به روی آن خودداری نمایید. حتی الامکان برای نشستن از یک بالش کمک بیرید. به این صورت که در زمان نشستن بالشی را زیر باسن خود بگذارید تا فشار کمتری به زخم شما وارد گردد.

همچنین توصیه می شود در موعد مقرر، روند درمانی خود را پیگیری نمایید. یعنی در زمان تعیین شده به نزد پزشک رفته و تحت نظر او باشید. البته در صورت وجود عارضه نباید تا زمان ویزیت صبر نمایید. بلکه باید هر چه سریع تر پزشکتان را از مشکل خویش مطلع سازید.

عارضه های احتمالی پس از جراحی فیستول مقعدی

برخی عارضه های احتمالی پس از جراحی فیستول مقعدی عبارت است از:

• خونریزی شدید
  • یبوست ( عدم دفع برای 3 روز )
  • اسهال( در 24 ساعت، بیش از 3 مرتبه مدفوع آبکی داشتن)
  • ترشح، درد و یا تورم افزایش یافته
  • بی احتیاطی مقعدی