درمان شقاق یا فیشر با لیزر

در کلینیک فوق تخصصی کولورکتال نور

درمان شقاق یا فیشر موضوعی است که هر چه بیشتر به طول بی انجامد شما درد بیشتری را متحمل خواهید شد. ما در کلینیک فوق تخصصی کولورکتال نور (آنیل رکتال) حال شما را می دانیم ، پس پیشنهاد میکنیم که هرچه سریع تر با کارشناسان ما در تماس باشید تا بتوانیم شمارا در مسیر سلامتی و آرامش کمک کنیم.

تعریف شقاق

شقاق مقعدی، یک بریدگی یا پارگی در لایه نازک و ظریف در مقعد شماست. پارگی اغلب عضله اطراف مقعد را که اسفنکتر مقعدی نامیده می شود، در معرض دید قرار می‌دهد. این آسیب می تواند باعث اسپاسم آن عضله شود که می تواند لبه‌های شکاف را حتی بیشتر از هم باز کند. اسپاسم می‌تواند باعث درد شود و روند بهبودی را کند سازد. حرکات روده همچنین می تواند شکاف ها را از بهبود یافتن باز دارد. اگر کمتر از 6 هفته به شقاق مقعدی مبتلا شده باشید، حاد درنظر گرفته می‌شود اما اگر بیش از 6 هفته طول بکشد یا غالباً عود کند، مزمن محسوب می‌شود.

علائم شقاق

علائم و نشانه های شکاف مقعدی عبارتند از:

• درد شدید ، هنگام حرکات روده یا دفع مدفوع
  • درد پس از حرکات روده ای که می تواند تا چند ساعت طول بکشد
  • پس از دفع مدفوع ، خون قرمز روشن بر روی مدفوع یا دستمال توالت قرار دهید
  • ترک قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد
  • یک توده کوچک یا برچسب پوست روی پوست نزدیک به شکاف مقعدی
  • بافتی برجسته که خارج از دهانه مقعد شمامی شود (افتادگی).
این علائم ممکن است به دلیل سایر شرایط نیز رخ دهد. اما اگر این علائم را تجربه کردید ، باید توسط یک پزشک معاینه شوید.

کلینیک کولورکتال نور در "تهران" و "اهواز"

نشانی شعبه تهران: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان کارگر و جمالزاده، جنب آزمایشگاه نور، پلاک ۹۵، طبقه پنجم، واحد ۸
واحد تهران کلینیک کولورکتال نور زیر نظر دکتر وحید معتمدی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی کولورکتال(جراحی مقعد و کولون) به شماره نظام پزشکی79542 ، مشغول به فعالیت است.

نشانی شعبه اهواز: اهواز، کیانپارس، خیابان پهلوان غربی، خیابان خرداد جنوبی، ساختمان پزشکان ابوعلی سینا، طبقه هفتم ، واحد۳
واحد اهواز کلینیک کولورکتال نور زیر نظر دکتر علی باقرپور، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی کولورکتال(جراحی مقعد و کولون) به شماره نظام پزشکی۱۰۶۹۳۳ ، مشغول به فعالیت است.

نحوه تشخیص شقاق یا فیشر

پزشک متخصص معمولاً می تواند فیشر یا شقاق مقعدی را به سادگی با معاینه اطراف مقعد تشخیص دهد. در طول این معاینه ، پزشک ممکن است یک آنوسکوپ را در رکتوم شما قرار دهد تا دیدن پارگی راحت تر شود. این ابزار پزشکی یک لوله نازک است که به پزشکان امکان بازرسی کانال مقعدی را می دهد.
استفاده از آنوسکوپ همچنین ممکن است به پزشک کمک کند تا دلایل دیگر درد مقعدی یا مانند بواسیر را پیدا کنند. در برخی موارد از درد مقعدی ، ممکن است برای ارزیابی بهتر به آندوسکوپی نیاز داشته باشید.

آماده شدن برای معاینه شقاق

اگر مبتلا به فیشر مقعد هستید، باید به پزشک متخصص بیماری های گوارشی (متخصص گوارش) یا جراح کولورکتال مراجعه کنید. اطلاعات زیر به شما کمک می کنند که خود را برای معاینه آماده کنید. آنچه که می توانید انجام دهید
هنگامی که نوبت معاینه می گیرید، از قبل بپرسید که آیا کار خاصی لازم است انجام دهید، از جمله ناشتا بودن برای برخی ازمایش ها. فهرست زیر را آماده کنید:
  • علائم، حتی اگر بی ارتباط به نوبت معاینه باشند.
  • اطلاعات شخصی مهم، از جمله استرس، تغییرات اخیر سبک زندگی، و سابقه خانوادگی
  • تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید و دوز آنها.
  • با خود همراه داشته باشید. در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوست را همراه آورده که در صورت فراموشی مطلبی، آن را یادآوری کنند.
  • سوالات خود را آماده کنید.
بعضی از سوالات اساسی که باید از دکتر بپرسید:
  • دلیل و علائم فیشر مقعد؟
  • آیا علائم دلایل دیگری نیز دارند؟
  • آیا آزمایش ضروری است؟
  • مشکل من حاد است یا خفیف؟
  • آیا رژیم غذایی لازم است؟
  • آیا برای من محدودیت هایی وجود دارد ؟
  • بهترین اقدام چیست؟
  • آیا بروشوری وجود دارد؟ چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟
هر سوالی که دارید بپرسید. چه انتظاری از دکتر دارید؟ دکتر ممکن است بپرسد:
  • علائم از چه زمان شروع شدند؟
  • علائم دائمی بوده یا گاه گاهی بروز می کند؟
  • شدت علائم ؟
  • علائم بیشتر در کدام قسمت بدن است؟
  • آیا بهبودی در علائم دیده شده است؟
  • چه عاملی باعث تشدید علائم می شود؟
  • آیا مشکلات دیگری نیز دارید، مانند بیماری کرون ؟
  • آیا مشکل یبوست دارید؟
آنچه که می توانید انجام دهید: در حالی که به انتظار معاینه نشسته اید، سعی کنید از یبوست با نوشیدن مقدار زیادی آب، اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی و ورزش منظم جلوگیری کنید. همچنین، در هنگام اجابت مزاج به خود فشار وارد نکنید. فشار اضافی فیشر مقعد را تشدید می کند.

دلایل و عوامل بروز فیشر یا شقاق مقعدی

• یبوست: مدفوع بزرگ و سفت (مدفوع) بیشتر از مدفوع نرم و کوچک منجر به ایجاد ضایعات در ناحیه مقعد در حین حرکت روده می شود.
  • اسهال مداوم: اسهال مکرر می تواند باعث ایجاد شکاف مقعدی شود.
  • اسپاسم عضله: متخصصان معتقدند که اسپاسم عضله اسفنکتر مقعدی ممکن است خطر ایجاد فیشر مقعدی را افزایش دهد. اسپاسم حرکتی مختصر و خودکار عضلانی است ، وقتی عضله می تواند ناگهان سفت شود. اسپاسم عضلات همچنین ممکن است روند بهبودی را تضعیف کند.
  • بارداری و زایمان: در اواخر بارداری زنان باردار بیشتر در معرض شکاف مقعدی هستند. همچنین ممکن است در حین زایمان مخاط مقعد نیز پاره شود
  • (عفونت های منتقله از راه مقاربتی) - همچنین به عنوان STD (بیماری های مقاربتی) شناخته می شود و با خطر بالاتر داشتن شکاف مقعدی مرتبط است. به عنوان مثال می توان به سفلیس ، اچ آی وی ، HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) ، تبخال و کلامیدیا اشاره کرد.
  • بیماری زمینه‌ای: برخی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده ممکن است باعث ایجاد زخم در ناحیه مقعد شود.
  • رابطه جنسی مقعدی: می تواند در موارد نادر باعث ایجاد شکاف مقعدی شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به شقاق مقعدی هستند؟

• شقاق مقعدی در دوران نوزادی شایع است.
  • افراد مسن نیز به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال ، مستعد فیشر هستند.
  • زنان باردار در هنگام زایمان و پس از آن، به دلیل فشار در هنگام زایمان در معرض ابتلا به شقاق مقعدی هستند.
  • افراد مبتلا به IBD ( التهابی که در پوشش روده ایجاد می شود و بافت اطراف مقعد را مستعد پارگی می کند) خطر بیشتری برای ایجاد شقاق مقعدی دارند.
  • افرادی که به طور مکرر دچار یبوست می شوند نیز در معرض خطر افزایش ترک های مقعدی هستند. دفع مدفوع بزرگ و سفت از مهمترین دلایل ایجاد شقاق است.

چرا کلینیک کولورکتال نور را برای درمان خود انتخاب می کنند؟

حفظ ارتباط بعد از عمل
بعد از انجام عمل فیشر با لیزر ، ارتباط کلینیک با بیمار (تلفنی و حضوری) قطع نخواهد شد
درمان شقاق در همان روز
در کلینیک نور تمام بیماران مبتلا به شقاق در روز مراجعه درمان می شوند، حتی افرای که نیاز به عمل دارند
ریکاوری بعد از عمل شقاق یا فیشر
کلیه بیماران بواسیر بعد از انجام عمل شقاق یا فیشر با لیزر همچنان تحت مراقبت قرار میگیرند.
درمان خانم ها در شرایط ویژه
با انجام تدابیر خاص، کلیه بیماران خانم در شرایطی کاملا شرعی و بدون دغدغه عمل می شوند

روش های درمان بواسیر

درمان‌های خانگی فیشر

• حمام Sitz: حمام سیتز به معنای نشستن در چند اینچ آب گرم با هدف راحت تر کردن شرایط را ناحیه مقعد و فیشر است. وان حمام سیتز ممکن است درد را تسکین دهد، اما لزوما باعث تسریع بهبود فیشر مقعدی نمی‌شود. در بعضی موارد، نمک‌های Epsom یا سایر مواد افزودنی ممکن است در حمام سیتز قرار داده شوند، اما این موارد فقط باید به توصیه پزشک استفاده شوند.
  • خوردن مواد غذایی فیبردار: پزشکان توصیه می‌کنند که بیشتر بزرگسالان هر روز بین 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنند. دلیل خوردن مقدار مناسب فیبر این است که از سخت شدن مدفوع (یبوست) یا شل بودن بیش از حد (اسهال) جلوگیری می کند. مدفوع نرم به راحتی دفع شده در ناحیه مقعد آسیب زا نخواهد بود و از تحریک بیشتر آن جلوگیری می کند. برخی از غذاهای پر فیبر عبارتند از: غلات سبوس دار، لوبیا، نخود، عدس، کنگر فرنگی (کره ای یا فرانسوی)، دانه کدو تنبل، دانه های سویا، آووکادو و ...
  • مکمل های فیبر: اگر نمی‌توانید فیبر کافی را در طول روز از موادغذایی دریافت کنید، یک مکمل فیبر می‌تواند به شما کمک کند. مهم است که مصرف مکمل‌های فیبر را به آرامی شروع کنید و مقدار مصرف شده را به مرور افزایش دهید تا از عوارض جانبی مانند نفخ شکم جلوگیری کنید. ممکن است نیاز به آزمایش و خطا باشد تا بفهمید کدام مکمل فیبر با چه میزانی برای شما مناسب است. مکمل های فیبر می‌توانند به صورت طولانی مدت مصرف شوند و برای درمان یبوست و اسهال مفید هستند.
  • نرم کننده های مدفوع: نرم کننده مدفوع ممکن است در جلوگیری از یبوست کمک کند. نرم کننده‌های مدفوع ملین نیستند و معمولاً بی خطر تلقی شده و با عوارض جانبی کمی همراه هستند. روش کار این نرم کننده‌ها، کمک به کشیدن آب بیشتر در دستگاه گوارش است که مدفوع را نرم می کند. معمولاً حدود یک هفته استفاده می شود. با یک پزشک مشورت کنید تا تشخیص دهد کدام نرم کننده مدفوع بدون نسخه می تواند بیشتر برای شما مفید باشد.
  • نوشیدن آب بیشتر: کمبود آب بدن می تواند به پیشرفت یبوست کمک کند. نوشیدن آب می تواند باعث نرمی و دفع مدفوع شود. به طور کلی توصیه می‌شود که مردان حدود 13 فنجان و زنان حدود 9 فنجان بنوشند. بعد از ورزش یا هنگام بارداری یا شیردهی به مقدار بیشتری نیاز است. برخی از غذاها با محتوای آب بالا عبارتند از: کلم بروکلی، کلم، طالبی، کرفس، خیار، کاهو، اسفناج، توت فرنگی، فلفل شیرین، گوجه فرنگی، هندوانه، کدو سبز و ...
  • مراقبت از پوست: تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد بعد از حرکات روده و دفع مدفوع بسیار مهم است. اگر پاک کردن ناحیه مقعدی باعث درد می شود، استفاده از یک دوش دستی برای تمیز کردن ممکن است کمک کننده باشد. به جای کاغذ توالت، دستمال مرطوب نرم و بدون عطر نیز می‌تواند مفید باشد.

درمان شقاق با دارو

در درمان شقاق با روش های دارویی پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:
  • نیتروگلیسیرین برای افزایش جریان خون به مقعد و بهبودی سریع تر و کمک به شل شدن اسفنکتر مقعد. نیتروگلیسیرین یک درمان پزشکی است اگر دیگر موارد درمانی موثر نباشند. عوارض جانبی سردرد شدید است.
  • کرم های بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین هیدروکلراید برای تسکین درد مفید هستند.
  • تزریق بوتاکس تیپ A برای شل کردن عضله اسفنکتر مقعد و درمان اسپاسم.
  • داروهای فشار خون مانند نیفدیپین خوراکی (پروکاردیا) یا دیلتیازم (کاردیزم) به شل شدن عضلات اسفنکتر مقعد کمک می کند. این داروها ممکن است خوراکی یا موضعی باشند و ممکن است زمانی استفاده شوند که نیتروگلیسیرین موثر نبوده یا عوارض جانبی داشته باشد.

درمان فیشر با جراحی لیزری (غیرتهاجمی)

جراحی فیشر حاد مقعدی با لیزر یک روش جراحی ساده، غیرتهاجمی و بدون درد با میزان عوارض کم است و می‌تواند به عنوان یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به شکاف مقعدی دیده شود. عمل جراحی فیشورکتومی با لیزر موثرترین روش برای شقاق مزمن مقعد است. درمان فیشر مزمن مقعد، بسته به مشخصات بالینی هر بیمار متفاوت است. پزشکان معمولاً روشی به نام اسفنکتروتومی داخلی جانبی (LIS) را انجام می دهند که شامل بریدن قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر مقعدی برای کاهش اسپاسم، درد و پیشرفت بهبود است. در اکثر بیماران درد ناشی از فیشر مقعدی ظرف چند روز پس از جراحی با لیزر برطرف می شود. بیماران و جراح ما در مورد نوع بیهوشی مناسب برای جراحی تصمیم خواهند گرفت. گزینه‌ها عبارتند از:

• بیهوشی عمومی ، که بیماران را در طول جراحی به خواب عمیقی فرو می برد.
  • دوز کم بی حسی نخاعی که شامل دارویی است که بدن شما را از کمر به پایین تحریک می کند و با اصابت ضربه به کمر تحریک می شود.
  • بی حسی موضعی که فقط مقعد و راست روده شما را بی حس می کند.

درمان شقاق با جراحی

اگر مبتلا به فیشر مزمن مقعدی هستید که به سایر درمان ها مقاوم است یا اگر علائم شما شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
پزشکان معمولا روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی را به کار می برند که شامل برش بخش کوچکی از عضله اسفنکتر مقعدی برای کاهش اسپاسم و درد و بهبودی است.
مطالعات نشان داده اند که در فیشر مزمن، جراحی بسیار موثرتر از دیگر درمان هاست. با این حال، جراحی ممکن است منجر به بی اختیاری ادرار و مدفوع شود.

درمان فیشر با لیزر

درمان فیشر یا شقاق مقعدی به روش لیزر و به وسیله فیبر نوری و تاباندن اشعه لیزر انجام می شود. این روش در بدو ورود به دنیای بیماریهای نشیمنگاهی با استقبال چشمگیر مواجه شد و به سرعت رشد کرد و بر دیگر روش های سنتی غلبه کرد.

مزایای درمان فیشر با لیزر

• درمان بدون درد
  • درمان بی خطر و امن
  • بدون نیاز به بستری شدن