درمان بواسیر

ما در کلینیک نور امکانات لازم جهت درمان بواسیر به روش لیزر را برای بیماران گرامی فراهم کرده تا این عزیزان نگرانی های ناشی از عمل جراحی شامل دوران نقاهت و ... را فراموش کنند

روش های درمان بواسیر

درمانهای خانگی

شما اغلب می توانید درد خفیف، تورم و التهاب هموروئید را با استفاده از درمان های خانگی کاهش دهید. اغلب این تنها درمان های مورد نیاز است.
  • غذاهای دارای فیبر زیاد بخورید.
    میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بیشتری بخورید. این کار باعث نرم تر شدن مدفوع و افزایش حجم آن می شود و به شما کمک می کند تا از فشارهای ناگهانی که می تواند علائم هموروئید را بدتر کند، جلوگیری کنید. برای جلوگیری از مشکلات گاز معده، فیبر را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • از درمان های موضعی استفاده کنید.
    از کرم هموروئید حاوی هیدروکورتیزون یا از پد های حاوی witch hazel یا یک ماده خفیف تر استفاده کنید.
  • به طور مرتب در یک حمام گرم بنشینید.
    10 تا 15 دقیقه دو تا سه بار در روز منطقه مقعد خود را در آب گرم تمیز قرار دهید.
  • منطقه مقعد را تمیز نگه دارید.
    برای تمیز کردن پوست اطراف مقعد خود روزانه با آب گرم دوش بگیرید. اجتناب از دستمال مرطوب معطر یا حاوی الکل استفاده نکنید. منطقه را به آرامی خشک کنید و یا استفاده از سشوار مو جهت خشک کردن استفاده کنید.
  • از کاغذ توالت خشک استفاده نکنید.
    برای کمک به تمیز نگه داشتن محدوده مقعدی پس از اجابت مزاج از دستمال مرطوب یا دستمال توالت مرطوب که حاوی عطر و الکل نیستند استفاده کنید (مترجم: بدلیل اینکه کشورهای خارجی پس از اجابت مزاج با آب محل را نمی شویند این پیشنهاد شده است که دستمال خشک نباشد ولی در کشور ما که عمل آبکشی انجام میگیرد محل تنها باید به آرامی خشک شود).
  • از سرما استفاده کنید.
    برای از بین بردن تورم، کیسه های یخ روی محل قرار دهید.
  • داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
    شما می توانید استامینوفن (تیلنول، و ...)، آسپرین یا ایبوپروفن ( Advil، Motrin IB و ...) را به طور موقت برای کمک به تسکین ناراحتی خود استفاده کنید.
با این درمان ها، علائم هموروئید معمولا در عرض یک هفته از بین می روند. اگر بیشتر از یک هفته یا بیشتر درد شدید یا خونریزی طول کشید ، به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان دارویی هموروئید

چنانچه هموروئید برای شما فقط ناراحتی خفیف ایجاد کرده است، پزشک ممکن است از کرم ها، پمادها، شامپوها یا پدها استفاده کند. این محصولات شامل موادی مانند witch hazel ، هیدروکورتیزون و لیدوکایین هستند که حداقل می توانند به طور موقت درد و خارش را از بین ببرند. از کرم استروییدی زیاد و بیش از یک هفته استفاده نکنید، مگر اینکه دکتر تجویز کرده باشد زیرا این مواد ممکن است پوست شما را نازک کند.

ترومبکتومی هموروئید خارجی

اگر یک لخته خون دردناک (ترومبوز) در یک هموروئید خارجی تشکیل شده باشد، پزشک می تواند لخته را با یک برش ساده بردارد، که ممکن است باعث تسکین سریع شود. این روش اگر در عرض 72 ساعت پس از ایجاد لخته انجام شود بسیار موثرتر است.

روشهای حداقل تهاجمی

برای هموروئیدهای خونریزی دهنده یا دردناک، پزشک ممکن است یکی از روشهای با تهاجمیت کم را که در دسترس است، توصیه کند. این درمان ها در مطب دکتر یا سایر محل های بستری قابل انجام است و معمولا نیازی به بیهوشی ندارد.
  • بستن باند لاستیکی.
    پزشک شما یک یا دو نوار لاستیکی کوچک را در اطراف محل هموروئید داخلی قرار می دهد تا گردش خون آنرا را قطع کند. هموروئید خشک می شود و در عرض یک هفته می افتد. این روش برای بسیاری از افراد موثر است. بانداژ هموروئید می تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است خونریزی ایجاد کند که ممکن است دو تا چهار روز پس از عمل شروع شود اما به ندرت شدید است. گاهی اوقات، عوارض جدی تر می تواند رخ دهد.
  • تزریق (اسکلروتراپی ).
    در این روش، دکتر شما یک محلول شیمیایی را به بافت هموروئید تزریق می کند تا آن را کوچک کند. در حالیکه تزریق درد کمی ایجاد می کند یا بدون درد است، ممکن است اثرات کمتری از باند لاستیکی داشته باشد.
  • انعقاد (مادون قرمز، لیزر یا دو قطبی ).
    تکنیک های انعقادی با استفاده از نور یا حرارت لیزر یا مادون قرمز است. آنها هموروئید کوچک و خونریزی دهنده داخلی را سخت و خشک می کنند. در حالیکه انعقاد دارای عوارض جانبی کمتری است و ممکن است باعث ناراحتی کمتری شود، این کار نسبت به درمان با باند میزان بالاتری از عود هموروئید را دارد.

روش های جراحی

اگر روشهای دیگر موفق نبوده و یا هموروئید بزرگی داشته باشید، ممکن است دکتر شما عمل جراحی را توصیه کند. جراحی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود یا ممکن است لازم باشد به مدت یک شب در بیمارستان بمانید.
  • برداشتن هموروئید.
    در این روش، که هموروئیدکتومی نامیده می شود، جراح بافتاضافی را که موجب خونریزی می شود را برمیدارد. تکنیک های مختلف ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. جراحی ممکن است با یک بیهوشی موضعی همراه با آرام بخش، بیهوشی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام شود. هموروئیدکتومی موثرترین و کاملترین روش برای درمان هموروئید شدید یا عودکننده است. عوارض ممکن است شامل دشواری موقتی در تخلیه مثانه و عفونت های دستگاه ادراری باشد. اکثر افراد بعد از این عمل درد را تجربه می کنند. داروها می توانند درد شما را کاهش دهند. نشستن در حمام گرم نیز ممکن است کمک کننده باشد.
  • گیره زدن به هموروئید.
    این روش، به نام stapled hemorrhoidectomy یا stapled hemorrhoidopexy ، جریان خون را به بافت هموروئیدی قطع می کند. این روش معمولا برای هموروئید داخلی استفاده می شود. به طور کلی گیره زدن به هموروئید درد کمتری نسبت به هموروئیدکتومی دارد و اجازه می دهد تا فرد زودتر به فعالیت های روزانه برگردد. با این حال، در مقایسه با هموروئیدکتومی، خطر عود و پرولاپس مقعدی در این روش بیشتر است، که در آن بخشی از رکتوم از مقعد خارج می شود. همچنین عوارض می تواند شامل خونریزی، احتباس ادراری و درد و به ندرت عفونت خونی خطرناک (سپسیس) باشد. با دکتر خود در مورد بهترین گزینه درمانی برای شما صحبت کنید.

درباره بواسیر

چرا کلینیک نور را برای درمان خود انتخاب می کنند؟

درمان بواسیر در همان روز
در کلینیک نور تمام بیماران مبتلا به بواسیر در روز مراجعه درمان می شوند، حتی افرای که نیاز به عمل دارند
ریکاوری بعد از عمل بواسیر
کلیه بیماران بواسیر بعد از انجام عمل همچنان تحت مراقبت قرار میگیرند تا دقایق حساس بعد از عمل به خوبی سپری شود