درمان فیستول

ما در کلینیک نور امکانات لازم جهت درمان فیستول به روش لیزر را برای بیماران گرامی فراهم کرده تا این عزیزان نگرانی های ناشی از عمل جراحی شامل دوران نقاهت و ... را فراموش کنند

همه چیز درباره فیستول

فیستول مقعدی چیست؟

قبل از اینکه به فکر درمان فیستول مقعدی باشیم باید اصلا بدانیم که فیستول مقعدی چیست و از چه طریقی به وجود می آید. به طور کلی فیستول به اتصال غیر عادی بین دو عضو، دو سطح یا بافت در بدن گفته می شود. مهم ترین و شایع ترین نوع فیستول در مقعد رخ داده و بیماری فیستول مقعدی را به وجود می آورد که می توانسد بسیار دردناک و زجر آور باشد. به عبارتی زمانی که اتصال بین دیواره‌ی مخاطی داخل کانال مقعد و پوست ناحیه ی اطراف مقعد به وجود آمده باشد به صورت کانال یا سوراخ هایی به بیرون باز شده که به آن بیماری فیستول مقعدی گفته می شود. مهم ترین دلیل به وجود آمدن فیستول مقعدی ایجاد چرک و یا عفونت در بافت مقعد می باشد. بیشتر افرادی که به آبسه مقعدی دچار می شوند و طول درمان خود را دیر آغاز کرده یا به طور کامل درمان نمی شوند می توانند در خطر ابتلا به فیستول مقعدی نیز قرار داشته باشند. فیستول مقعدی که ناشی از آبسه باشد معمولاً خود را به شکل عفونت در سراسر بدن نشان می دهد. از دیگر دلایل بروز فیستول مقعدی می توان به جراحی های اطراف مقعد، بیماری کرون، ایدز، سل، سرطان، زخم ناشی از ضربه و ... اشاره نمود.

تشخیص فیستول مقعدی و علائم آن

فیستول مقعدی دارای انواع گوناگونی است که هر کدام ممکن است علائم خاص خود را داشته باشند. یکی از مهم ترین علائم این بیماری که ما را به فکر درمان فیستول مقعدی می اندازد، التهاب پوست اطراف مقعد می باشد. در کنار این التهاب خارش شدید عضلات کف لگن به دلیل قرار گرفتن در معرض ترشحات از دیگر علائم فیستول مقعدی می باشند. زمانی که فرد دچار فیستول مقعدی شده باشد، ترشحات خون آلود و چرکی از قسمتی که فیستول بر روی پوست باز کرده است خارج می شوند. این ترشحات معمولاً با بوی بد همراه هستند که ممکن است همراه با آن ها مدفوع نیز خارج شود. زمانی که این ترشحات چرکی و بد بو از بدن خارج می شوند، درد ناشی از فیستول در فرد کمتر می شود. زمانی که فیستول مقعدی پیشرفت کرده باشد، عفونت ناشی از آن می تواند تمام بدن را درگیر نموده و از این طریق باعث افزایش درجه حرارات بدن شود. یکی دیگر از علائم این بیماری آبسه های مقعدی مکرر است که می تواند از علائم و البته دلایل به وجود آمدن این بیماری باشد. بی اختیاری مدفوع، درد شدید، پیدا شدن سوراخ ها و کانال ها در سطح پوست و ... از دیگر علائم این بیماری می باشند که به محض مشاهده ی هر کدام از آن ها جهت درمان فیستول مقعدی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان فیستول مقعدی با لیزر

زمانی که علائم این بیماری در بدن مشاهده شد و افراد به پزشک متخصص مراجعه نمودند، پزشک از روش های مختلف و دستگاه های مناسب برای تشخیص و البته مطمئن شدن بیماری اقدام می کند. لیزر که از جدید ترین و البته بهترین روش های درمان بیماری فیستول می باشد به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد بهترین راه درمان فیستول مقعدی نام گرفته است. البته به جز لیزر از روش های جراحی دیگری نیز می توان استفاده نمود. مهم ترین تکنیک های جراحی برای درمان این بیماری فیستولوتومی، استن، فلپ آدوانسمنت و پلاگین بیولوژیکی می باشند.

مزایای لیزر فیستول

زمانی اهمیت درمان با لیزر بیشتر می شود که بدانیم بافت های قسمت مقعد به دلیل حساسیت بالایی که دارند از طریق دیگر روش های جراحی ممکن است مشکلات مختلفی را تجربه نمایند. با توجه به اینکه در لیزر از بیهوشی موضعی به جای بیهوشی کامل برای درمان فرد استفاده می شود، می توان آن را به عنوان یکی روش که رضایت بیمار را نیز در پی خواهد داشت معرفی نمود. از دیگر مزایای درمان این بیماری از طریق روش لیزر می توان به خونریزی بسیار کمتر آن نسبت به دیگر روش ها اشاره نمود. علاوه بر این درد ناشی از لیزر نیز بسیار کمتر از روش های دیگر جراحی فیستول می باشد. عمل لیزر سرعت بسیار بالاتری داشته و از طریق انرژی های ساطع شده از دستگاه لیزر مسیر فیستول را می بندد. این سرعت بالاتر باعث شده است تا طول درمان فرد نیز کمتر شده و افراد بتوانند زودتر از سایر روش ها فعالیت های عادی روزانه ی خود را از سر بگیرند. از دیگر مزایای لیزر می توان به کاهش احتمال عود کردن یا عفونت بیماری اشاره نمود. عدم انتقال و مبتلا شدن به بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز از مهم ترین مزایای این روش درمانی می باشند.

عوارض جراحی در درمان فیستول مقعدی

زمانی که از جراحی به جای لیزر در درمان این بیماری استفاده شود، عوارض مختلفی فرد را تهدید می کنند. عوارض جراحی فیستول مقعدی را به دو دسته ی عوارض کوتاه مدت که بعد از مدتی از بین رفته و درمان می شوند و عوارض بلند مدت که ممکن است برای همیشه باقی بمانند تقسیم می شوند. از جمله عوارض کوتاه مدت این بیماری می توان به خونریزی شدید یا تخلیه از محل جراحی، یبوست، احتباس ادراری، درد و عفونت اشاره نمود. زمانی که در جراحی به عضله ی اسفنکر که وظیفه ی باز و بسته نمودن مقعد و کنترل مدفوع و گاز روده را بر عهده دارد، آسیبی وارد شود، فرد دچار عوارض بلند مدت جراحی فیستول مقعدی یعنی بی اختیاری روده، عود و عفونت مجدد فیستول و تنگی مقعد شود.

مراقبت های بعد از عمل لیزر

بعد از درمان فیستول مقعدی از طریق لیزر فرد می تواند فعالیت های روزانه خود مانند راه رفتن، خوردن و آشامیدن را از سر بگیرد. البته که بعد از هر عملی باید مراقبت های لازم را در مورد آن انجام داد تا طول درمان به خوبی طی شود و فرد بتواند سلامت خود را به دست آورد. بعد از عمل لیزر و درمان فیستول مقعدی فرد باید تا درمان کامل از نشستن روی ناحیه ی لگن خودداری نماید. استفاده از مواد غذایی فیبر دار و البته نوشیدن زیاد مایعات می تواند بهترین راه برای جلوگیری از یبوست و سخت شدن مدفوع باشد. مصرف داروی ضد درد، حمام آب گرم به صورت نشسته، ویزیت و پیگیری در صورت برخی از علائم مانند خونریزی، تب، تهوع و ... از دیگر کار هایی است که فرد باید بعد از درمان فیستول مقعدی از طریق لیزر انجام دهد تا بتواند پس از مدت کوتاهی به صورت کامل سلامتی خود را به دست بیاورد.

روش های درمان فیستول مقعدی به صورت گیاهی و خانگی

امروزه بسیاری از روش های درمان خانگی و گیاهی برای فیستول مقعدی معرفی شده اند که البته باید گفت این روش ها فقط توانایی کاهش درد، عفونت و یا علائم بیماری فیستول را داشته و تاثیری برای درمان کامل آن ندارند. برای درمان فیستول مقعدی و رهایی از دست این بیماری بهتر است از روش های مختلف مانند جراحی و درمان با لیزر استفاده نمود. از مهم ترین روش های درمان فیستول مقعدی می توان به استفاده از رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف زیاد مایعات در طول روز اشاره نمود. در ادامه چند مورد دیگر از این روش های خانگی و گیاهی که توسط پزشکان به عنوان روش های درمان خانگی فیستول مقعدی معرفی شده اند را نیز بیان می کنیم.
  • مصرف آب کلم در طول روز ( نیم فنجان)
  • نشستن در وان یا ظرف آب گرم
  • مصرف فراوان پیاز و سیر
  • استفاده از زردچوبه در غذاها
  • مصرف روزانه عسل
  • مصرف و نوشیدن زنجبیل دم کرده
  • پونه ی کوهی با خاصیت ضد التهاب
  • ترکیب پونه با میخک برای کاهش عفونت در ناحیه مقعد
  • عدم مصرف مواد غذایی تند و گرم

درباره فیستول

چرا کلینیک نور را برای درمان خود انتخاب می کنند؟

درمان خانم ها در شرایط ویژه
با انجام تدابیر خاص، کلیه بیماران خانم در شرایطی کاملا شرعی و بدون دغدغه عمل می شوند
درمان فیستول در همان روز
در کلینیک نور تمام بیماران مبتلا به فیستول در روز مراجعه درمان می شوند، حتی افرای که نیاز به عمل دارند
کشیدن بخیه به صورت رایگان
در صورتی که بیماران نیاز به انجام بخیه داشته باشند، این کار بصورت رایگان انجام خواهد شد
حفظ ارتباط بعد از عمل
بعد از انجام عمل فیستول، ارتباط کلینیک با بیمار (تلفنی و حضوری) قطع نخواهد شد
ریکاوری بعد از عمل فیستول
کلیه بیماران فیستول بعد از انجام عمل همچنان تحت مراقبت قرار میگیرند تا دقایق حساس بعد از عمل به خوبی سپری شود

1. ایلار گفت:

باسلام 9ماه پیش مامانم همل هیسترکتومی انجام داده ازعوارض بعدعمل فیستول مثانه بوده یک ماه بعدازعمل هیسترکتومی عمل فیستول مثانه انجام دادن ولی تاالان همچنان بی اختیاری قطره قطره دارن وخوب نشدن مجدداسیستوسکپی انجام دادن گفتن یه سوراخ اندازه سرسوزن بازهست ایاالان امکان ترمیم فیستولشون بالیزریالاپاراسکوپی وجودداره بدون نیازبه جراحی باز:

2. احمد گفت:

سلام نیاز به آزمایش خاصی نیست؟

3. ولی گفت:

من چند وقته عمل کردم ولی هنوزم درد و سوزش دارم چه کاری باید انجام بدم

• کلینیک نور گفت:

عمل شما به صورت جراحی بوده و یا با استفاده از لیزر عمل رو انجام دادید؟

به پزشک معالجتون مراجعه کنید لطفا و از کیسه آب گرم هم استفاده کنید

4. مقدم گفت:

سلام هزینه عمل با لیزر برای بیماری فیستول چقدر میره؟

سلام دوست عزیز
      لطفا برای اطلاع از تعرفه ها به کلینیک مراجعه کنید

5. داتیس گفت:

سلام. دو سال پیش پدرم کانسر رکتوم داشت. جراحی کرد. مدتی کلستومی بود بعد کلستوم رو برداشتن. اکنون مدتی نزدیک یک ماه درد شدید داشت که دکتر ها متوجه آبسه مقعد و فیستول نداشته بودند تا خیلی بزرگ شد به ناچار عمل کرد فیستول و عفونت ها در آوردند. دکتر ش گفته تنها راه بهبود ش جراحی کلستومی است. باید تا آخر عمر کیسه بگذارد. آیا درمان دیگری نیز وجود دارد. ما بسیار نگران هستیم

سلام دوست عزیز
      با توجه به شرایط پدرتون حتما باید معاینه شن تا نظر صحیحی راجع به وضعیتشون داد

6. داتیس گفت:

علاوه بر مطلب فوق خروج مدفوع از محل زخم فیستول را نیز دارد.

7. عبدالله گفت:

سلام من یه چند سالی که فیستول دارم میخواستمم بدونم با لیزر درمان میشه یا جراحی سنتی دوم من شهرستانم بعد از عمل چند روز باید استراحت کنم برای رفتن به خانه مشکلی ندارم

سلام دوست گرامی

8. عزیز گفت:

سلام من در سال ۹۴ عمل جراحی انجام دادم و حال دوباره سرایت کرده است و خود من در افغانستان هستم یعنی که عمل سوم هم خواهد بود

تماس با ما آنلاین هستیم، تماس بگیرید + -

کلینیک نور