شقاق مقعد چیست؟

شقاق چیست؟ شقاق مقعد یا فیشر، پارگی كوچکی در بافت نازک و مرطوب مخاط است كه روی مقعد شکاف ایجاد می کند. هنگام عبور مدفوع سخت و یا بزرگ در هنگام تحرک روده، ممکن است شقاق مقعد ایجاد شود. شقاق مقعد به طور معمول باعث ایجاد درد و خونریزی با تحرکات روده در فرد می شود. همچنین فرد بیمار ممکن است در انتهای مقعد، دچار اسپاسم عضله نیز گردد. از علائم فیشر یا شقاق میتوان به خارش و سوزش مقعد اشاره کرد.
در ادامه به بررسی جراحی شقاق مبپردازیم

عمل جراحی شقاق مقعد

اسفنکتروتومی نوعی جراحی است که شامل برش عضلات اسفنکتر در اطراف مقعد، برای آزاد کردن تنش می باشد و اجازه می دهد شقاق شما بهبود یابد. پزشک معمولا این مسئله را تنها پس از آزمایش سایر روش ها از جمله بوتاکس توصیه می کند. شما معمولا این روش را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهید، بدین معنی که در طول عمل خواب هستید. این عمل جراحی به دو روش قابل انجام است.
در یک روش که به اسفنکتروتومی باز معروف است، جراح شما برش کوچکی را در پوست شما ایجاد می کند تا به عضله اسفنکتر برسد. در این روش پزشک قادر خواهد بود که عضلات شما را به طور مستقيم مشاهده كند. برش در پوست شما معمولا تا زمان بهبودی باقی می ماند.
در روش دیگر که به اسفنکتروتومی بسته معروف است، جراح شما یک تیغه از زیر پوست شما عبور می دهد تا به ماهیچه برسد و برش یابد.

پس از جراحی شقاق مقعد

• پس از جراحی شقاق مقعد می توانید از پاراستامول یا ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده کنید.
• شما باید مایعات زیادی بنوشید و رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید تا از بازگشت مجدد شکاف مقعد جلوگیری کنید. غذاهای پر فیبر، شامل میوه و سبزیجات و نان سبوس دار و غلات هستند. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مکمل فیبر مصرف کنید.
• اگر اسفنکتروتومی داشته اید، ممکن است زخم شما برای بهبودی طبیعی باز باشد، پس منطقه را تمیز و خشک نگه دارید تا به بهبودی خود کمک کنید و از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید.

خطرات عمل جراحی شقاق مقعد چیست؟

• اگرچه اسفنکتروتومی بسیار مؤثرتر از سایر درمان های شقاق مقعد است، اما بی اختیاری مدفوع یک عارضه شایع تر بعد از این عمل است. حداکثر 3 نفر از هر 10 نفر ممکن است در کنترل مدفوع خود پس از این درمان مشکل داشته باشند. بیشتر اوقات، اینها مشکلاتی جزئی و موقتی هستند.
• خطر ابتلا به عفونت بعد از جراحی شقاق مقعد نیز وجود دارد. در صورت ابتلا به عفونت، ممکن است آبسه کوچکی روی زخم و یا در نزدیکی محل زخم وجود داشته باشد. این می تواند نشستن یا هنگام اجابت مزاج دردناک باشد. عفونت معمولا با تخلیه آبسه یا گاهی اوقات با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.
• همچنین ممکن است پس از جراحی شما به یک فیستول مقعد مبتلا شوید. فیستول یک کانال کوچک بین مقعد و پوست شما است. فیستول معمولا چیز مهمی نیست و با جراحی قابل درمان است.