عمل جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی مقعد در اکثر مواقع تنها راه حل رهایی از این عارضه دردناک برای بیمار است.
کیست مویی مقعد چیست؟ کیست مویی مقعد یا سینوس پیلونیدال یک سوراخ یا تونل کوچک در پوست است که ممکن است با مایعات عفونی یا چرک پر شود و باعث تشکیل کیست یا آبسه شود.
این کیست مویی معمولا در شکافی در بالای باسن ایجاد می شود. کیست پیلونیدال معمولا حاوی مو و عفونت است. این عفونت می تواند باعث درد شدیدی در ناحیه شود. در صورت بروز این مشکل، ممکن است چرک و خون ناشی از آن، بوی ناخوشایندی داشته باشد. کیست مویی مقعد که بیشتر در مردان دیده می شود، در بزرگسالان نیز شایع است. همچنین این عارضه در افرادی که بسیار زیاد می نشینند، مانند رانندگان کامیون، شیوع بیشتری دارد.

انواع جراحی کیست مویی مقعد

کیست مویی مقعد یک کیسه پر شده با مو و پوست می باشد است که بالای باسن و زیر دنبالچه ایجاد می شود. درمان های اولیه شامل حمام های سیتز، کمپرس گرم و آنتی بیوتیک ها می باشد. اما اگر عفونت شدید باشد، ممکن است به عمل جراحی کیست مویی مقعد نیاز داشته باشید.
جراحی کیست مویی به دو روش برش و تخیله ، سیستکتومی انجام میشود.
برش و تخلیه: در طی این روش، پزشک برشی ایجاد کرده و کیست را تخلیه می کند.
چه کسی کاندید خوبی برای این روش است؟
• وقتی فرد اولین بار تحت درمان کیست مویی قرار می گیرد.
• زمانی که عفونت فرد جزئی است.
سیستکتومی: در طی این روش، پزشک کل کیست و بافت های اطراف آن را بر می دارد.
چه کسی کاندیدای خوبی برای این روش است؟
• فردی که قبلا یک عمل برش و تخلیه انجام داده، اما کیست مجددا برگشته است.
• زمانی که عفونت فرد بسیار شدید است.

جراحی کیست مویی به روش برش و تخلیه، چگونه انجام می شود؟

برش و تخلیه کیست پیلونیدال یک روش ساده است که معمولا در مطب پزشک، تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش، ابتدا به شما داروی بی حسی تزریق می شود تا منطقه مورد نظر بی حس شود. سپس برش کوچکی در کیست ایجاد می کنند تا چرک را تخلیه کنند. این قضیه باعث کاهش درد و التهاب می شود. بعد از عمل شما دچار درد می شوید، بنابراین ایده خوبی است که شخصی شما را تا خانه همراهی کند. آنتی بیوتیک ها معمولا برای این عمل جراحی، مورد نیاز نیستند، مگر اینکه عفونت به مناطق اطراف گسترش یابد.

جراحی کیست مویی به روش سیستکنومی، چگونه انجام می شود؟

یک سیستکتومی پیلونیدال، یک عمل جراحی برای برداشتن کامل کیست به همراه دستگاه سینوس پیلونیدال است. اگرچه این روش پیچیده تر از برش و تخلیه است، اما میزان موفقیت آن بالاست. قبل از سیستکتومی دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید. ممکن است به شما توصیه شود که سیگار کشیدن را متوقف کرده و برخی از داروهای خاص را برای مدت زمانی مصرف کنید. جراحی کیست مویی در مرکز جراحی، به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل جراحی حدود 45 دقیقه طول می کشد و احتمالا چند ساعت بعد از عمل به خانه خواهید رفت.

چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی کیست مویی بهبودی حاصل شود؟

بعد از عمل، پزشک شما ممكن است زخم را باز كند یا آن را با بخیه ببندد. استفاده از بخیه ممکن است به شما در بهبودی سریعتر کمک کند، اما احتمال بیشتری وجود دارد که کیست شما عود کند. میزان زمانی که شما برای بهبودی لازم دارید، بستگی به نحوه عمل جراحی شما دارد. به طور کلی حدود یک تا سه ماه طول می کشد تا شما کاملا بهبود یابید. بیشتر افراد می توانند فعالیت های منظم خود را دو تا چهار هفته بعد از عمل از سر بگیرند.

نکات مهم بعد از جراحی کیست مویی مقعد

• مصرف داروهای ضد درد که توسط پزشک تجویز می شود.
• اجتناب از فعالیت های شدید.
• برای مدت طولانی روی سطوح سخت ننشینید.
• اگر پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز کرده است، حتما دوره کامل آن را مصرف کنید.

در صورت بروز موارد زیر پس از جراحی با پزشک خود تماس بگیرید:

• خروج چرک از ناحیه برش خورده در عمل
• افزایش درد، تورم یا قرمزی نزدیک محل برش