بواسیر داخلی چیست؟

پولیپ رکتوم چیست
پولیپ رکتوم چیست ؟
2020-01-14

بواسیر سیاهرگ های ورم کرده ای است که در قسمت انتهایی مقعد و راست روده ایجاد می گردد. برخی اوقات دیواره ی این رگ ها به قدری نازک می گردد که متورم می شود و دچار خارش می شود. در اینجا علت اصلی خونریزی راست روده بوده که به ندرت خطرناک است. ما در مقاله زیر به بررسی بواسیر داخلی می پردازیم.

راه های تشخیص بواسیر

برای تشخیص بواسیر بیمار بایستی به نزد پزشک برود. چنانچه بیمار کمتر از پنجاه سال داشته باشد و پزشک دلیل خونریزی اش را بواسیر یا همان هموروئید تشخیص دهد، انجام آزمایش های تکمیلی نیاز نیست. پزشک ممکن است در این مواقع با کمک چراغ قوه و یا دیگر تجهیزات، مقعد بیمار را معاینه نماید.

گفتنی است خونریزی مقعد می تواند نشانه ای از مشکلات جدی تری مثل سرطان روده ی بزرگ باشد. به همین علت، اگر پزشک در رابطه با بواسیر تردید داشته باشد، ممکن است از دیگر تجهیزات پزشکی استفاده نماید تا بتواند درون روده ی شما را دقیق تر مشاهده کرده و دلیل اختلال را تشخیص دهد.

بواسیر خارجی

انواع بواسیر

بواسیر به 2 دسته ی خارجی و داخلی تقسیم می شود که این تقسیم بندی آن ها می تواند بر اساس منشا و موقعیت ایجادشان باشد. بواسیر خارجی که در اطراف دهانه ی مقعد ایجاد می شود و بواسیر داخلی نیز ملتهب شدن رگ درون کانال مقعدی است. گاهی ممکن است بیمار هر دو حالت را همزمان داشته باشد.

انواع بواسیر داخلی

درجه بندی بواسیر طبق میزان بیرون زدگی اش است. هر چه قدر میزان بیرون زدگی بواسیر بیشتر باشد، درجه ی بواسیر بالاتر است. این که بواسیر بیمار در چه درجه ای قرار دارد، بسیار اهمیت دارد. چرا که پزشک طبق آن، می تواند شیوه ی درمانی مناسب را انتخاب نماید. غالبا بواسیرها به داخل بر می گردند، در غیر این حالت شما می توانید آن ها را با دست به آرامی به درون فشار دهید.

علل ایجاد بواسیر

می توان گفت که دلیل اصلی ایجاد بواسیر ارثی است و اشخاصی که سابقه ی این بیماری در خانواده و بستگان نزدیک آن ها دیده شده است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

برخی دیگر از علل ایجاد بواسیر عبارت است از:

• چاقی و اضافه وزن
  • اسهال مزمن

علائم بواسیر داخلی

اگر شما به بواسیر داخلی دچار شده باشید، پس از دفع ممکن است رگه هایی خونی را روی کاسه توالت یا دستمال توالت خود مشاهده نمایید. یا حتی ممکن است روی سطح مدفوعتان، خون دیده شود. معمولا بواسیر داخلی، رگ های ورم کرده ای در درون مجرای مقعد هستند که می توانند بزرگ شوند و به صورت برآمدگی هایی در خارج مقعد نمایان گردند.

در این واقع، عضلات مقعد می توانند دردناک شوند. چنانچه جریان خون به سمت رگ ها قطع گردد، بواسیر بیمار بسیار دردناک می شود. چنانچه بواسیر متورم گردد، ممکن است روی دستمال توالت بیمار، آثاری از مخاط مشاهده گردد.

درمان بواسیر

مصرف آب برای هموروئید داخلی
چنانچه هموروئید، خارجی باشد، بیمار می تواند برای درمان آن چند نکته ی زیر را رعایت نماید:

• مصرف فیبر بیشتر
  • مصرف آب بیشتر
  • مصرف پمادهایی برای پیشگیری از خارش

گفتنی است این روش ها برای درمان بواسیر داخلی نیز استفاده می شود. ولی چنانچه هیچ یک از این روش ها جواب نداد، پزشک ممکن است مجبور به عمل جراحی شود.

درمان بواسیر داخلی با لیزر

درمان بواسیر با لیزر مزیت هایی را دارد که عبارت است از:

• به بستری نیازی ندارد و شخص در همان روز( روزی که لیزر انجام داده است) از بیمارستان ترخیص می شود.
  • به علت نداشتن بخار و دود، ایمن و بی خطر است.
  • به بافت های اطراف بواسیر، کمترین آسیب را می زند و کم عارضه می باشد.
  • درصد موفقیت بالایی را دارد.
  • پس از لیزر، زخم سریع تر بهبود می یابد.
  • در حین عمل با میزان خونریزی کمتری همراه است.

درمان بواسیر داخلی با روش باند لاستیکی

بستن باند لاستیکی نیز یک روش دیگر درمان بواسیر است. پزشک ممکن است با کمک باند لاستیکی، باعث از میان رفتن بواسیر شود. بواسیر بسته شده به کمک باند لاستیکی بعد از 1 هفته، کوچک می شود و می افتد. گفتنی است این درمان تنها برای بواسیر داخلی استفاده می شود و برای انواع پیشرفته که بافت تا خارج مقعد بیمار کشیده شده، مناسب نمی باشد.

با وجودی که این روش، روش دردناکی است، ولی می تواند به وسیله ی بسیاری از افراد انتخاب بشود. چرا که شاید روش های دیگر به خوبی آن نباشد. در اکثر موارد، این روش، بسیار کارآمد بوده و به دیگر اقدامات پزشکی نیازی نیست.

هرچند ممکن است، عمل جراحی در طولانی مدت، نتیجه ی بهتری را نسبت به باند لاستیکی فراهم نماید، ولی جراحی گران تر بوده و دوران نقاهت طولانی تری را نیز به دنبال دارد. همچنین شخص در معرض عوارض بیشتری قرار دارد.

این روش به صورت سرپایی و از طریق بی حسی انجام می گیرد. این عمل ممکن است برای بعضی افراد تا حدی ساده باشد که فرد پس از آن بلافاصله به زندگی عادی خود برگردد. البته فرد باید از بلند نمودن اجسام سنگین پرهیز نماید.

خونریزی و درد دو عارضه ی طبیعی باند لاستیکی بوده، به شرطی که شرایط زیر را داشته باشد:

• درد حاصل شده از این باند بیشتر از 1 روز طول نکشد و با استفاده از حمام آب گرم یا استامینوفن نیز کاهش یابد.
  • خونریزی یک هفته تا 10 روز پس از بستن باند رخ می دهد.

عوارض جانبی عمل باند لاستیکی

• عفونت ناحیه ی مقعد
  • احتباس ادراری
  • خونریزی مقعدی

بعد از بستن باند، پزشک برای تداوم درمان، توصیه به مصرف مایعات و مواد غذایی ملین می نماید.

درمان بواسیر داخلی با عمل استاپلر

استاپلر روشی برای درمان بواسیرهای داخلی و البته از نوع پیشرفته است. در این روش، با کمک دستگاه بافت هموروئیدی را بر می دارند. این عمل حدود 30 دقیقه زمان می برد و فرد پس از عمل درد کمتری را نسبت به روش های دیگر دارد. برخی از خطرات ناشی از عمل استاپلر عبارت است از:

• آسیب دیواره ی مقعد
  • حس پری که تا چند روز بعد از عمل به طور خود به خودی رفع می گردد.

مراقبت های لازم پس از عمل هموروئید داخلی

• مصرف به موقع مسکن و آنتی بیوتیک ها