بواسیر داخلی

بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر سیاهرگ‌های ورم کرده ای است که در قسمت انتهایی مقعد و راست روده ایجاد می‌گردد. برخی اوقات دیواره این رگ‌ها به قدری نازک می‌گردد که متورم می‌شود و دچار خارش می‌شود. در اینجا علت اصلی خونریزی راست روده بوده که به ندرت خطرناک است. ما در مقاله زیر به بررسی کامل بواسیر داخلی می‌پردازیمتا در صورت ابتلا به این بیماری بتوانید آن را تشخیص دهید و درصدد درمان آن برآیید.

درمان بواسیر با لیزر

تشخیص بواسیر داخلی چگونه انجام می‌شود؟

برای تشخیص بواسیر بیمار بایستی به نزد پزشک برود. چنانچه بیمار کمتر از پنجاه سال داشته باشد و پزشک دلیل خونریزی اش را بواسیر یا همان هموروئید تشخیص دهد، انجام آزمایش‌های تکمیلی نیاز نیست. پزشک ممکن است در این مواقع با کمک چراغ قوه و یا دیگر تجهیزات، مقعد بیمار را معاینه نماید.

گفتنی است خونریزی مقعد می‌تواند نشانه ای از مشکلات جدی تری مثل سرطان روده بزرگ باشد. به همین علت، اگر پزشک در رابطه با بواسیر تردید داشته باشد، ممکن است از دیگر تجهیزات پزشکی استفاده نماید تا بتواند درون روده شما را دقیق تر مشاهده کرده و دلیل اختلال را تشخیص دهد.

بواسیر خارجی

انواع بواسیر داخلی

درجه بندی بواسیر طبق میزان بیرون زدگی اش مشخص می‌شود. هر چه قدر میزان بیرون زدگی بواسیر بیشتر باشد، درجه بواسیر بالاتر است. این که بواسیر بیمار در چه درجه ای قرار دارد، بسیار اهمیت دارد. چرا که پزشک طبق آن، می‌تواند شیوه درمانی مناسب را انتخاب نماید. غالبا بواسیرها به داخل بر می‌گردند، در غیر این صورت شما می‌توانید آن‌ها را با دست به آرامی به درون فشار دهید.

علل ایجاد بواسیر داخلی

می توان گفت که دلیل اصلی ایجاد بواسیر و است و اشخاصی که سابقه این بیماری در خانواده و بستگان نزدیک آن‌ها دیده شده است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

برخی دیگر از علل ایجاد بواسیر عبارت است از:

• چاقی و اضافه وزن
  • اسهال مزمن

علائم بواسیر داخلی

اگر شما به بواسیر داخلی دچار شده باشید، پس از دفع ممکن است رگه هایی خونی را روی کاسه توالت یا دستمال توالت خود مشاهده نمایید. یا حتی ممکن است روی سطح مدفوعتان، خون دیده شود. معمولا بواسیر داخلی، رگ‌های ورم کرده ای در درون مجرای مقعد هستند که می‌توانند بزرگ شوند و به صورت برآمدگی هایی در خارج مقعد نمایان گردند.

در این واقع، عضلات مقعد می‌توانند دردناک شوند. چنانچه جریان خون به سمت رگ‌ها قطع گردد، بواسیر بیمار بسیار دردناک می‌شود. چنانچه بواسیر متورم گردد، ممکن است روی دستمال توالت بیمار، آثاری از مخاط مشاهده گردد.

درمان بواسیر داخلی چگونه انجام می‌شود؟

مصرف آب برای هموروئید داخلی
برای درمان بواسیر داخلی، لازم است بیمار نکات زیر را رعایت نماید:

• مصرف فیبر بیشتر
  • مصرف آب بیشتر
  • مصرف پمادهایی برای پیشگیری از خارش

گفتنی است این روش‌ها برای درمان بواسیر خارجی نیز استفاده می‌شود. ولی چنانچه هیچ یک از این روش‌ها جواب نداد، پزشک ممکن است مجبور به عمل جراحی شود.

مقاله پیشنهادی: بواسیر خارجی چیست؟

درمان بواسیر داخلی با لیزر

درمان بواسیر با لیزر مزیت هایی فراوانی دارد که برخی از آن‌ها در زیر ذکر شده اند:

• به بستری نیازی ندارد و شخص در همان روز( روزی که لیزر انجام داده است) از بیمارستان ترخیص می‌شود.
  • به علت نداشتن بخار و دود، ایمن و بی خطر است.
  • به بافت‌های اطراف بواسیر، کمترین آسیب را می‌زند و کم عارضه می‌باشد.
  • درصد موفقیت بالایی را دارد.
  • پس از لیزر، زخم سریع تر بهبود می‌یابد.
  • در حین عمل با میزان خونریزی کمتری همراه است.

درمان بواسیر داخلی با روش باند لاستیکی

بستن باند لاستیکی نیز یک روش دیگر درمان بواسیر داخلی است. پزشک ممکن است با کمک باند لاستیکی، باعث از بین رفتن بواسیر شود. بواسیر بسته شده به کمک باند لاستیکی بعد از 1 هفته، کوچک می‌شود و می‌افتد. گفتنی است این درمان تنها برای بواسیر داخلی استفاده می‌شود و برای انواع پیشرفته که بافت تا خارج مقعد بیمار کشیده شده، مناسب نمی باشد.

با وجودی که این روش، روش دردناکی است، ولی برای بسیاری از بیماران استفاده می‌شود; چرا که روشی بسیار کارآمد بوده و به دیگر اقدامات پزشکی نیازی نخواهد داشت.

هرچند ممکن است، عمل جراحی در طولانی مدت، نتیجه بهتری را نسبت به باند لاستیکی فراهم نماید، ولیروشی گران تر بوده و دوران نقاهت طولانی تری را نیز به دنبال دارد. همچنین شخص در معرض عوارض بیشتری قرار دارد.

این روش به صورت سرپایی و از طریق بی حسی انجام می‌گیرد. این عمل ممکن است برای بعضی افراد آنقدر ساده باشد که فرد پس از آن بلافاصله به زندگی عادی خود برگردد. البته بیماران باید پس از درمان نیز از بلند نمودن اجسام سنگین پرهیز نمایند.

خونریزی و درد دو عارضه پس از درمان با باند پلاستیکی در حالات زیر طبیعی است:

• درد حاصل شده از این باند بیشتر از 1 روز طول نکشد و با استفاده از حمام آب گرم یا استامینوفن نیز کاهش یابد.
  • خونریزی یک هفته تا 10 روز پس از بستن باند رخ دهد.

عوارض جانبی عمل باند لاستیکی

• عفونت ناحیه مقعد
  • احتباس ادراری
  • خونریزی مقعدی

بعد از بستن باند، پزشک برای تداوم درمان، توصیه به مصرف مایعات و مواد غذایی ملین می‌نماید.

معالجه بواسیر داخلی با عمل استاپلر

استاپلر روشی برای درمان بواسیرهای داخلی و البته از نوع پیشرفته است. در این روش، با کمک دستگاه بافت هموروئیدی را بر می‌دارند. این عمل حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و فرد پس از عمل درد کمتری را نسبت به روش‌های دیگر دارد. برخی از خطرات ناشی از عمل استاپلر عبارت است از:

• آسیب دیواره مقعد
  • حس پری که تا چند روز بعد از عمل به طور خود به خودی رفع می‌گردد.

مراقبت‌های لازم پس از عمل هموروئید داخلی

• مصرف به موقع مسکن و آنتی بیوتیک ها