وجود-خون-در-مدفوع

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

به طور کلی وجود خون در مدفوع نشانه خونریزی در بخشی از لوله گوارش است. وقتی که به علت عفونت، زخم و… بخشی از دستگاه گوارش شما دچار خونریزی شود، این خون به مخرج راه پیدا کرده و در نتیجه با مدفوع از بدن دفع می‌شود.

میزان خون می‌تواند به حدی کم باشد که غیر از آزمایش نتوانید آن را مشاهده کنید و یا ممکن است به حدی زیاد باشد که رنگ مدفوع را تیره کند. به صورت کلی وجود خون در مدفوع می‌تواند هشداری برای یک بیماری جزئی یا جدی باشد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

وجود-خون-در-مدفوع-چیست

بیماری ‌های ممکن در صورت مشاهده خون در مدفوع

  • شقاق مقعدی
  • آنژیودیسپلازی
  • زخم معده
  • کولیت روده بزرگ
  • دیورتیکولار
  • سرطان
  • مشکلات مربوط به مری

می‌توانیم بگوییم که رایج‌ترین بیماری مربوط به وجود خون در مدفوع شقاق مقعدی می‌باشد. بیماری شقاق مقعدی در تمام سنین رخ می‌دهد و گاهی به دلیل علائم مشابه خود با بواسیر اشتباه گرفته می‌شود.

علائم اصلی خون در مدفوع چیست؟

  • یکی از اصلی‌ترین علائم این بیماری خونریزی مقعدی است، که به دلیل وجود ترک‌های زیادی در مقعد بروز می‌دهد. در نتیجه خون به راست روده منتهی شده و فرد می‌تواند آن را به طور کامل آن را مشاهده کند.
  • یکی دیگر از علائم بیماری ایجاد برآمدگی در مقعد است.
  • در صورتی که بیماری شقاق مقعدی به سرعت درمان نشود، ممکن است بعد از مدتی ضایعاتی در بخش بیرونی مقعد به وجود بیاید و در آن برآمدگی ایجاد کند که در نتیجه علاوه بر ظاهر بد، باعث عدم تخلیه درست مدفوع نیز می‌شود.
  • از دیگر علایم جزئی می‌توانیم به احساس خارش اشاره کنیم. اگرچه در بیشتر شرایط برخورد ‌ترشحات مدفوع با باکتری‌های موجود در مقعد باعث خارش می‌شود، ولی این مورد می‌تواند یکی از علائم شقاق مقعدی نیز باشد.
  • به طور کلی اگر شما در هنگام خشک کردن خود میزان خونی بر روی دستمال توالت مشاهده کنید، این یعنی خون در مدفوع شما وجود دارد که در بیشتر مواقع می‌تواند پیامد و علائم بیماری شقاق مقعدی باشد.
آیا می دانید درمان شقاق یا فیشر هرچه بیشتر به طول بی انجامد، شما درد بیشتری را متحمل خواهید شد.پس بهتر است که هرچه سریعتر به فکر درمان آن باشید.درمان شقاق یا فیشر با لیزر 

دلایل ایجاد خونریزی مقعدی

دلایل وجود این بیماری می‌تواند بسیار متفاوت باشد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به یبوست، اسهال، رابطه مقعدی، کم تحرکی، زایمان، سرطان روده و خشک کردن بیش از حد مقعد اشاره کنیم.هریک از این عوامل می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر ایجاد بیماری شقاق مقعدی تأثیرگذار باشند و باید در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها به سرعت درمان را شروع کنید.

درمان شقاق مقعدی چگونه است؟

خوشبختانه باید به شما بگویم که در اکثر مواقع می‌توانید به صورت خانگی با مصرف دارو این مشکل را حل کنید. ولی اگر بیماری حاد باشد، احتمال نیاز به جراحی بالا می‌رود.در نتیجه اگر با وجود خون در مدفوع مواجه شده و پس از مراجعه به پزشک معلوم شد که شما دچار شقاق مقعدی شده‌اید، دکتر بر اساس میزان حاد بودن بیماری دارو‌های مختلفی را برای شما تجویز می‌کند که با مصرف مستمر آن‌ها در اکثر مواقع بیماری فروکش کرده یا به حداقل می‌رسد.

خونریزی مقعدی بدون درد نشانه چیست؟

اصلی‌ترین دلیل موجود برای خونریزی بدون درد مقعدی، هموروئید داخلی است. به طور کلی هموروئید در اثر تورم و بیش از حد سیاهرگ‌های موجود در روده اتفاق می‌افتد، که در نتیجه باعث ایجاد درد، ناراحتی و خونریزی می‌شود.

هموروئید انواع مختلفی دارد که اصلی‌ترین نوع آن در هنگام وجود خون در مدفوع هموروئید داخلی است. به طور کلی این نوع هموروئید‌ها به دلیل عمیق بودن، همیشه قابل مشاهده نیستند و در بیشتر مواقع خود به خود خوب می‌شوند.

همچنین محل بروز هموروئید داخلی در رکتوم یا همان راست روده است. به دلیل اینکه راست روده تعداد عصب و گیرنده درد کمی دارد. هموروئید داخلی بدون درد بوده و صرفاً با وجود خون درون مدفوع خود را نشان می‌دهد.

علائم اصلی هموروئید داخلی چیست؟

هموروئید-داخلی

از شایع‌ترین علائم این بیماری می‌توانیم به خارش، سوزش، تورم در ناحیه مقعد، دفع ناقص و دفع موکوس(محتویات غذای حل شده با اسید معده) اشاره کنیم. این عارضه همیشه قابل مشاهده نیست؛ ولی در صورتی که بیش از حد حاد و گسترش یافته باشد می‌توانید آن را حس کنید.

هموروئید پرولاپس یافته چیست؟

در صورتی که هموروئید داخلی بیش از حد گسترش یافته و به بیرون از مقعد راه پیدا کرده باشد، به آن هموروئید پرولاپس یافته گفته می‌شود. این نوع هموروئید باعث ایجاد برآمدگی، تورم و درد در حین دفع در ناحیه مقعد می‌شود.

دلایل اصلی ایجاد هموروئید داخلی 

  • اضافه وزن و چاقی
  • سرفه، عطسه و استفراغ شدید
  • یبوست
  •  اسهال مزمن
  • نشستن و ایستادن به مدت طولانی
  • زایمان و بارداری
  • کهولت سن
  • تنفس نامناسب در حین انجام فعالیت‌های سنگین

آیا در صورت وجود خون در مدفوع به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم وجود خون در مدفوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در مواقعی ممکن است خود به خود بهبود یابد. در نتیجه اگر در مدفوع خود میزان خونی مشاهده کردید و با تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع رو به رو شدید، در صورت تکرار این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا با انجام آزمایشات و پرسش و پاسخ‌های متفاوتی دلیل اصلی وجود این عارضه را متوجه شده و در اکثر مواقع با تجویز دارو و در بعضی شرایط خاص با انجام جراحی این مشکل برطرف خواهد شد.

انواع آزمایشات لازم برای تشخیص خون در مدفوع

در ادامه شما را با انواع آزمایشات پزشکی برای مشخص شدن علت اصلی عارضه وجود خون در مدفوع آشنا می‌کنیم.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی اصلی‌ترین روش تشخیص علت اصلی بیماری است و معمولاً در چنین شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش دوربینی از طریق مخرج به درون راست روده شما هدایت می‌شود از طریق آن می‌توان وجود زخم و محل خونریزی را تشخیص داد. همچنین در این آزمایش ممکن است بخش کوچکی از راست روده برای بررسی بیشتر نمونه‌برداری شود.

آندوسکوپی

آندوسکوپی

آندوسکوپی برخلاف کلونوسکوپی از راه دهان و مری وارد لوله گوارش شده از طریق آن می‌توان محل خونریزی داخلی را تشخیص داد. همچنین در این روش همانند روش قبلی ممکن است از بخشی از لوله گوارش نمونه‌برداری شود.

انتروسکوپی

انتروسکوپی

در روش انتروسکوپی که از آزمایشات رایج برای تشخیص علت عارضه خون در مدفوع است روده باریک مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود زخم و خونریزی داخلی محل مورد نظر تشخیص داده شده و در نتیجه درمان انجام شود.

رادیو نوکلوئید

در روش رادیو نوکلوئید مقداری ماده رادیواکتیوی بلعیده می‌شود و سپس از طریق دستگاهی جریان خون در لوله گوارش نمایان شده و بر طبق آن محل خونریزی داخلی و زخم تشخیص داده می‌شود.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی

در روش آنژیوگرافی رنگ‌های مخصوصی را به صورت وریدی به درون رگ‌ها تزریق می‌کنند و توسط اشعه ایکس از لوله گوارش عکس گرفته می‌شود تا محل خونریزی داخلی تشخیص داده شود.

لاپاراتومی

لاپاراتومی

لاپاراتومی در اکثر شرایط مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر عارضه وجود خون در مدفوع بیش از حد حاد و گسترش یافته باشد. در این روش پزشک شکم بیمار را شکافته و به صورت دقیق انواع بخش‌های لوله گوارش را مورد معاینه و بررسی قرار می‌دهد.

در شرایطی که آزمایشات ذکر شده نتوانند علت اصلی و محل خونریزی داخلی را مشخص کنند، این روش برای تشخیص دقیق در مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان خونریزی مقعدی

در صورتی که خونریزی مقعدی حاد نباشد، می‌توانید با استفاده از کرم‌های موضعی و دوش آب گرم این مشکل را پس از مدتی برطرف کنید. اگر میزان خونریزی داخلی نسبتاً حاد باشد، معمولاً روش‌های درمانی پیشرفته‌تری همچون لیزر درمانی و همچنین برداشتن هموروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین در صورتی که وجود خون در مدفوع به دلیل اسهال مزمن به وجود آمده باشد، استفاده از دارو‌های مسهل و روان‌کننده شکم تا حد بسیار زیادی در درمان و برطرف کردن عارضه خون درون مدفوع تأثیر بسزایی دارد.

اگر وجود این عارضه به دلیل سرطان کولون یا راست روده باشد، معمولاً روش‌هایی همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی می‌توانند تاثیر‌گذار باشند.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن این عارضه

  • مصرف غذا‌های فیبر دار
  • شستشو و خشک کردن مناسب مقعد
  • انجام ورزش و داشتن تحرک بدنی
  • کم کردن مدت زمان نشستن و دراز کشیدن‌های طولانی

درمان گیاهی خون در مدفوع

علاوه بر تمام روش‌های درمانی ذکر شده، شما می‌توانید برای بهبود و برطرف کردن این مشکل از راه‌های درمانی گیاهی نیز استفاده کنید. در ادامه برخی از این راهکار‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روغن نارگیل

یکی از روش‌های درمانی تأثیرگذار استفاده از روغن نارگیل به صورت موضعی است. در صورت وجود خون در مدفوع می‌توانید با ماساژ روغن نارگیل در ناحیه مقعد باعث کاهش درد، تورم و خارش شوید. همچنین این روغن تأثیر مثبت بر درمان هموروئید داخلی نیز دارد.

آلوئه ورا

طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که استفاده از آلوئه ورا می‌تواند تا حد زیادی مشکلات مربوط به تورم بدن را حل کند. این گیاه با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند در رفع عارضه مدفوع خونی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین آلوورا باعث کاهش خارش و درد در ناحیه مقعد نیز می‌شود.

هماملییس انجیلی

هماملییس انجیلی به دلیل خاصیت ضد درد و ضد التهابی خود معمولاً برای هموروئید خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه تأثیر بسزایی در تسکین درد و همچنین رفع عارضه وجود خون در مدفوع دارد.

هماملییس انجیلی باعث ایجاد انقباض در بافت‌های عضلانی شده و در نتیجه می‌تواند باعث رفع هموروئید و انقباض سیاهرگ‌ها شود.

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

در بین بیماری‌های مربوط به لوله گوارش، وجود خون در مدفوع شاید عجیب‌ترین و گاهی ترسناک‌ترین بیماری ممکن باشد. اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید، باید چه کار‌هایی انجام دهید؟ اقدامات اولیه برای درمان چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ راه‌های درمان آن چیست؟ تمام این سؤال‌ها در چنین شرایطی در ذهن شما به وجود می‌آید و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن‌ها می‌گردید. بر این اساس قصد داریم در این مقاله به بررسی علل اصلی این بیماری و راه‌های درمان آن بپردازیم.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل شما را با انواع علائم و علل وجود عارضه خون در مدفوع آشنا کردیم و همچنین برخی روش‌های درمانی خانگی و گیاهی را نیز مورد بررسی قرار دادیم.در صورتی که با روش‌های خانگی و گیاهی نتوانستید این مشکل را برطرف کنید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مختلف علت اصلی این بیماری مشخص شود و بتوانید بهترین راه درمانی را برای رفع آن پیش بگیرید.

 

3.4 39 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments