دلایل بروز کیست مویی

همانطور که میدانید کیست مویی یا به اصطلاح عمومی بازگشت مو به زیر پوست یکی از بیماری های شایع است که در شکاف بالای خط باسن و زیر استخوان دنبالچه تشکیل می شود.

کیست مویی که با نام سینوس پیلونیدال (PNS)  نیز شناخته می شود، معمولاً به شکل یک سوراخ کوچک، تونل یا گودال در این منطقه از بدن ایجاد می شود که با درد بسیار زیاد نیز همراه است.

اما بیماری کیست مویی چگونه ایجاد میشود و چه عواملی در بروز آن موثرند؟

بیماری کیست مویی ابتدا در سال 1880 میلادی تشخیص داده شد و با توجه به اینکه در جنگ جهانی دوم رانندگان جیپ به دلیل نشستن زیاد برای مدت طولانی به این بیماری مبتلا می شدند به آن بیماری رانندگان جیپ نیز گفته شده است.

درمان کیست مویی با لیزر
فعالیت پزشکان فوق تخصص در این کلینیک در کنار تجهیزات فوق پیشرفته و مدرن باعث شده روند درمان بیماران عزیز با کیفیت و سهولت بیشتری انجام شود و رضایتمندی مراجعه کنندگان را به همراه داشته باشد.برای رزرو نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

در ادامه بطور کامل توضیح میدهیم ” دلایل بروز کیست مویی کدامند؟ ” و چگونه می توانیم کیست مویی را تشخیص دهیم؟. با ما همراه باشید.

کیست مویی چیست

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به کیست مویی با آن درگیر هستند، تجمع عفونت در این نقطه و خارج شدن آن همراه با ترشحات خونی و البته بوی بسیار بد می باشد.

مقاله پیشنهادی: کیست مویی چیست؟

این ضایعه معمولا در قسمت دنبالچه ایجاد میشود اما در مواردی نادر نیز کیست مویی در زیر بغل و صورت نیز رویت شده است.

بیماری کیست مویی علائم و مشخصاتی خاصی مانند ایجاد سینوس در آن نقطه، قرمزی و درد شدید و … را با خود به همراه دارد.

دلایل بروز کیست مویی

این علائم آنقدر مشخص و قابل تشخیص است که پزشکان به راحتی هنگام مراجعه ی بیمار می توانند آن را تشخیص دهند.

مقاله پیشنهادی: علائم و عوارض کیست مویی

برای جلوگیری از پیشرفت کیست مویی بهتر است حتما در همان مراحل اولیه درمان را شروع نمود تا این بیماری با عفونت و مسائل دیگری که باعث آزار شدید فرد می شوند، همراه نشود.

هر چند در ادامه ی مطلب به صورت مفصل  در مورد دلایل بروز کیست مویی صحبت خواهیم کرد اما بهتر است بدانید بیشترین افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند از طیف جوان جامعه به خصوص جنس مذکر می باشند.

دلایل بروز کیست مویی

مطالعات و تحقیقات پزشکی بسیار زیادی در زمینه ی دلایل بروز کیست مویی انجام شده است که هیچ کدام از آن ها تا کنون به دلیل خاص و مشخصی برای بروز این بیماری اشاره نکرده اند.

به طور کلی دلایل بروز کیست مویی را مانند بسیاری از بیماری ها می توان ترکیبی از دلایل مختلف برشمرد که با هم روی یک نقطه از بدن تاثیر گذاشته و باعث تغییر در نحوه رشد موهای زائد آن قسمت می شوند.

سن بلوغ

اولین مورد از دلایل بروز کیست مویی را می توان  هورمون های جنسی در هنگام رسیدن به سن بلوغ دانست.

زمانی که یک نوجوان به سن بلوغ می رسد، تغییرات ساختاری در اندام و رشد آن ها به وجود می آید.

این تغییرات هورمونی پس از رسیدن به سن بلوغ باعث می شود تا موهای زائد این قسمت از بدن بدون بیرون آمدن و رویت شدن در سطح بدن دوباره به داخل بدن برگردند و در جهت عکس شروع به رشد نمایند.

علاوه بر این هورمون های جنسی که برای اولین بار در سن بلوغ تشکیل می شوند، با تحت تاثیر قرار دادن غدد سبابه می توانند باعث آغاز کیست مویی یا  سینوس پیلونیدال (PNS) شوند.

نشستن طولانی مدت در یک مکان به صورت متناوب

دلایل بروز کیست مویی

یکی از مهم ترین دلایل بروز کیست مویی شغل های کم تحرک هستند.

در این شغل ها افراد مجبورند برای ساعت های طولانی در یک مکان مانند صندلی نشسته و کار های مختلف را انجام دهند.

این مشاغل به دلیل افزایش اصطحکاک در ناحیه پشت و نشیمنگاه باعث ایجاد کیست مویی خواهد شد.

رانندگان، کارمندان شرکت ها، منشی و … از شغل های کم تحرک و در خطر بروز کیست مویی به شمار می آیند.

ارثی بودن و سابقه ی خانوادگی از دلایل بروز کیست مویی

تحقیقات گسترده ای در این زمینه برای بررسی یکی از دلایل بروز کیست مویی انجام شده است که همگی آن ها به طور تقریبی تاثیر این عامل را در بروز کیست مویی در دیگر افراد خانواده تایید کرده اند.

این احتمال در بسیاری از خانواده هایی که یکی از اعضای آن ها به کیست مویی مبتلا شده است به بالای 30 درصد نیز رسیده است.

چاقی و اضافه وزن

شاید تاکنون بار ها و بار ها در مورد مضرات چاقی در رسانه های مختلفی دیداری و شنیداری مطالبی را شنیده باشید.

چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل بروز کیست مویی نیز به شمار می رود.

چاقی از دو طریق می تواند باعث ایجاد کیست مویی در بدن شود.

زمانی که افراد از چاقی و اضافه وزن رنج ببرند به طور طبیعی تحرک آن ها کاهش میابد که این مورد می تواند مانند شغل های کم تحرک باعث ایجاد کیست مویی شود.

علاوه بر این در افراد چاق، همواره گودی باسن دچار تعرق بوده که می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به کیست مویی شود.

پرمویی یا داشتن موهای کلفت و مجعد

یکی دیگر از دلایل بروز کیست مویی که در تحقیقات و آزمایش های مختلف به آن اشاره شده است، پرمویی افراد می باشد.

زمانی که فرد دارای موهای بسیار پرپشت در نواحی مختلف بدن باشد، احتمال گیر افتادن این مو ها در زیر پوست و عدم رسیدن آن ها به سطح پوست بسیار بیشتر می شود.

هر چه این مو ها کلفت تر و پیچیده تر باشند کیست مویی می تواند با درد بیشتری همراه باشد.

جنس مذکر به دلیل پرمویی طبیعی در نواحی مختلف بدن در خطر ابتلای بیشتری به کیست مویی قرار گرفته است.

از دیگر دلایل بروز کیست مویی می توان به عدم رعایت بهداشت فردی، پوشیدن لباس تنگ، وجود سوراخ مادرزادی در انتهای دنبالچه و … اشاره نمود.

در کنار ذکر دلایل بروز کیست مویی بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که از طریق روش های مختلف از جمله کوتاه نگه داشتن موهای زائد یا از بین بردن همیشگی آن ها، استفاده از صابون های ضد باکتری به صورت مداوم و روزانه برای شست و شوی بدن، کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم های غذایی مناسب، انجام ورزش و تحرک در محیط کاری و … می توان از بروز این بیماری جلوگیری نمود.

0 0 vote
Oldest