آبسه مقعدی چیست ؟ راه های پیشگیری از آن کدامند؟

آبسه مقعدی چیست

آبسه مقعدی چیست ؟

شناخت بیماری در گام اول شاید مهم ترین مرحله در درمان آن نیز باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد آبسه مقعدی چیست توضیحاتی ارائه نماییم تا بسیاری از افرادی که این بیماری دچار می‌شوند بتوانند در گام اول به درستی آن را نسبت به بیماری‌های دیگر تشخیص داده و برای درمان به موقع آن اقدام نمایند.

زمانی که چرک و دمل ناشی از عفونت در اطراف مقعد یا روده راست تجمع کند آبسه مقعدی به وجود می‌آید.

آبسه مقعدی با درد شدید و در برخی از موارد غیر قابل تحمل همراه است که آن را به یک بیماری خطرناک برای نشیمن گاه تبدیل کرده است.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

این موضوع در کنار اهمیت شناخت دلایل ایجاد این بیماری باعث شده است تا پاسخ سوال آبسه مقعدی چیست ؟ اهمیت بسیار بیشتری برای افرادی که به آن دچار هستند، پیدا کند.

در واقع می‌توان حفره خونی و پر از چرکی که در اطراف مقعد به دلایل مختلف به وجود می‌آید را آبسه مقعدی نامید.

یکی از تعریف‌های دیگر آبسه مقعدی به بسته شدن دهانه غده‌های اطراف مقعد بر می‌گردد که در گذر زمان باعث ایجاد آبسه در مقعد می‌شود.

در ادامه مطلب آبسه مقعدی، شما را با انواع آبسه مقعدی و روش‌های پیشگیری از این بیماری آشنا می‌کنیم. در پایان نیز اشاره ای به روش‌های درمان خواهیم داشت تا شما به طور کامل با این نوع بیماری مقعدی آشنا شوید.

انواع آبسه مقعدی

برای درک بهتر پاسخ به سوال آبسه مقعدی چیست؟ بهتر است ابتدا انواع این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

• آبسه مقعدی با توجه به علائم و مشخصاتی که دارد به دو نوع آبسه مقعدی سطحی و عمیق تقسیم می‌شود.
  • در آبسه مقعدی سطحی که با درد شدید در لبه مقعد همراه است، محل ایجاد آبسه گرم تر از سایر نقاط می‌باشد.
  • آبسه مقعدی سطحی معمولاً قرمزی و التهاب را به همراه دارد.
  • آبسه مقعدی عمیق در واقع زمانی تشکیل می‌شود که عفونت و چرک به عمق قسمت‌های اطراف مقعد نفوذ کرده باشند.

انواع آبسه مقعدی

درد و تورم بیشتر در ناحیه مقعد از علائم این نوع از آبسه می‌باشد که در بسیاری از موارد فردی که به آبسه مقعدی عمیق دچار شده است به دلیل احساس درد شدید در این ناحیه، حتی از نشستن بر روی نشیمنگاه خود نیز ترس دارد.

برای افرادی که خیلی خوش شانس باشند به صورت طبیعی دهانه آبسه باز می‌شود و خون و چرک تخلیه می‌شود که می‌تواند برای کاهش درد موثر باشد.

دلایل بروز آبسه مقعدی چیست ؟

• مهم ترین دلیل و علت ایجاد و بروز آبسه مقعدی را می‌توان وجود باکتری هایی مانند استافیلوکوک در ناحیه مقعد دانست.
  • علاوه بر این یکی از مهم ترین عوامل در آبسه مقعدی را می‌توان وجود قارچ‌ها در این منطقه دانست.
  • کسانی که در مقاربت جنسی از ناحیه مقعد استفاده می‌کنند می‌توانند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند هر چند استفاده از کاندوم در این موارد می‌توان تا حدود زیادی این احتمال ابتلا به آبسه مقعدی را کاهش دهد.
  • از دیگر افرادی که بنا به دلایل مختلف در خطر ابتلا به آبسه مقعدی هستند می‌توان به زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های ایدز، سل و دیابت، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی و … اشاره نمود.
  • البته به جز این موارد می‌توان دلایل دیگری برای بروز آبسه مقعدی مانند دفع پوسته تخم مرغ و استخوان ماهی از این ناحیه، عفونت از طریق جسم خارجی برای مقعد، بواسیر بیرون زده و … را برشمرد.

علائم آبسه مقعدی

برای پاسخ بهتر به سوال آبسه مقعدی چیست ؟ باید در مورد علائم آن نیز اطلاعات مفیدی داشته باشیم.

آبسه مقعدی چیست

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بیماری‌های دیگری شبیه به آبسه مقعدی مانند بواسیر و یا شقاق وجود دارند که البته علائم آن‌ها با هم تفاوت هایی دارد اما بسیاری از افراد این بیماری‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند.

1. در آبسه‌های سطحی در اطراف مقعد مهم ترین علائم را می‌توان ورم آبسه دانست.
  2. یکی دیگر از علائم این بیماری، احساس درد به هنگام دفع مدفوع می‌باشد.
  3. فردی که دچار آبسه مقعدی شده است، معمولاً در هنگام لمس روده راست احساس درد می‌کند.
  4. در آبسه‌های شدید و زمانی که در روز‌های اول این بیماری درمان نشود، معمولاً با علائمی مانند تب، بدن درد، بی اشتهایی و بی حالی عمومی، رو به رو می‌شویم.

متاسفانه بسیاری از افراد این علائم را به بیماری سرماخوردگی ارتباط می‌دهند که همین امر می‌تواند باعث شدید شدن این بیماری شود که می‌تواند در بسیاری از افراد مانند افراد دیابتی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

پیشگیری از بیماری آبسه مقعدی

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از بروز آبسه مقعدی وجود دارند که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از رژیم غذایی فیبردار و ورزش کردن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری یبوست که یکی از مهم ترین دلایل بروز آبسه مقعدی است، اشاره نمود.

از دیگر روش‌های پیشگیری از بروز آبسه مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عدم ایستادن یا نشستن به مدت طولانی در یک محیط به خصوص در زمان خروج مدفوع
  • شستشوی مدام مقعد با آب ولرم برای دفع باکتری ها
  • عدم نشستن در محیط‌های مرطوب که می‌تواند باعث عفونت در مقعد شود.
  • استفاده از مایعات به صورت زیاد در طول روز
  • نان غلات و سبوس و میوه جات و سبزی جات

پیشگیری از آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی

زمانی که آبسه مقعدی در ابتدای راه خود باشد، می‌توان به راحتی از طریق روش‌های مختلف خانگی برای درمان آن اقدام نمود.

1. مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند در درمان آبسه مقعدی موثر باشد اما مصرف این مواد دارویی نمی‌تواند به تنهایی روی درمان بیماری تاثیر بگذارد. بنابراین علاوه بر مصرف دارو باید حتما به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمود.
  2. زمانی که این بیماری شدت یافته و بسیار پیشرفت کند، باید از روش جراحی برای آن استفاده نمود.
  3. روش دیگر جراحی آبسه مقعدی به کمک لیزر است که این روش را می‌توان بهترین روش برای راحت شدن از دست مشکلات بیماری دانست. جراحی لیزری می‌تواند بهترین پاسخ در درمان آبسه مقعدی باشد که البته باید قبل و بعد از عمل مراقبت‌های لازم انجام شود.

گوش دادن به توصیه‌های پزشک متخصص نیز می‌تواند در درمان آبسه مقعدی بسیار موثر باشد و درد‌های ناشی از جراحی و این بیماری را برای افراد کاهش دهد.

3.7 35 votes
Oldest
Newest Most Voted
فرشته
4 سال پیش

ی راهی جلو پام بگذارید که نیاز به عمل نداشته باشم اینقدر هم ابسه نگیرم

Reply to  فرشته

سلام ، بهترین درمان انجام جراحی با لیزر هست که بدون درد و خون ریزی اتفاق می افته

سلام اخه هزینه عمل لیزر بالا هست

محمد از قارناس

مهتاب
3 سال پیش

سلام.برای درمان می‌شود از آنتی بیوتیک آموکسی سیلین استفاده کنم؟و چند روز باید بخورم؟

زهره
3 سال پیش

پدر من دچار آبسه مقعد شد ولی حس نمیکرد چون خیلی عمیق بود و دیابت هم داشتن بعد از دکتر رفتن و سونو دادن گفتن پروستات بزرگ شده بعد درد کمر شدید گرفتن ی بار تب هم کردن ضعف هم داشتن دوباره ب دکتر رفتیم گفتن عفونت پروستات دارن باز هم درد کمر داشتن و دوباره دکتر رفتن معاینه کردن و گفتن سریعا ام آر آی بگیرین گرفتیم دیدن آبسه هست و خیلی بزرگه و نواحی اطراف روده و پروستات هم درگیر این آبسه هست در بیمارستان دی عمل کردن با لیزر درد کمرشون خوب شد اومدن خونه بعد از سه هفته با تنگی نفس مواجه شدن دکتر رفتیم ریه اشون آب اورده بود و تست کرونا دادن هردو تست منفی بود حتی کشت ریه هم جوابش منفی بود دلیل این اتفاق چی بوده یعنی اون آبسه ب دلیل دیابت پدرم عفونتش ب ریه رسید؟ تورو خدا ی کم بهم بگین دلیل چی بوده دیر تشخیص دادن دکترا بوده(چون سومین دکتر تازه معاینه کرد پدرمو ک فهمید ی آبسه بزرگ هست ک گفت ام آر آی بگیره )حتی بعد از عمل نمونه پاتولوژی رفت و سرطان هم نبود تورو خدا جواب منم کامل بدین

Reply to  زهره

سلام ودرودآبسه میتونه پروستات وناحیه رکتال درگیرکنه ولی مشکلات ریه میتونه براثرکروناباشه حتی اگرتست منفی باشه

3 سال پیش

سلام. من یک آبسه در بالای مقعد دارم که نه درد می‌کنه ونه قرمزه فقط ببخشید سر ان زرد رنگه و حالت سفت داره راه درمان آن چیست

میلاذ

هزینه عملش چقدره؟

ahmad

چگونه خودم بدون استفاده عمل اون را درمان کنم

بهنام

سلام .من دوروزه ک ابسه دارم خیلی خیلی درد دارم چیکار کنم دسترسی ب پزشک هم ندارم

من الان سربازم میشه بگید که با دفترچه سربازی هزینه اش چقد میشه

حسین

سلام بنده آبسه مقعدی داشتم همین الان بعد از 3روز ترکید توصیه بهداشتی تون چیست
باتشکر

ایلار
3 سال پیش

ببخشید من یه دخترم که به این ابسه دچار شدم. عمل کردن لیزری به دختر بودنم صدمه نمیزنه یعنی هیچ مشکلی نداره اگه لیزری عمل کنم

Faeze&

سلام
یک برامدگی کوچیک نزدیک معقدم احساس میکنم و موقع لمس خیلی درد داره و گاهی بدون لمس هم احساس درد میکنم . اما فقط گاهی این درد رو دارم و همیشگی نیست. همش فکر میکنم یه جوشه و خودش خوب میشه اما خیلی وقته ک هست و رفع نمیشه. چون یک بار جراحی کیست مویی کردم و خیلی برای عمل اذیت شدم همش فکر میکنم اینم مثل همونه و از دکتر رفتن بیزاری میکنم. درمان خونگی نداره ک خودم حلش کنم و دکتر نرم؟؟😞

Reply to  Faeze&

سلام ودرود دوست عزیزحتما مراجعه کنیدوتشخیص بیماری توسط پزشک جراح دریافت کنیدودرمراحل اولیه بیماری راحترواحتمالابادارودرمان خواهدشد.

Ali
11 ماه پیش

سلام من دمل دارم در ناحیه پام هر بار که چرک میکنه و بزرگ میشه درد زیادی داره و هر بار خودم میترکونمش ولی بعد ۲ .۳ ماه بازم شروع میشه و چرک میکنه چیکار باید بکنم؟

11 ماه پیش
Reply to  Ali

سلام دوست عزیز.
در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه بفرمایید.
برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره‌های 09360185589 یا 09164998583 تماس حاصل فرمایید