آبسه مقعدی چیست ؟ راه های پیشگیری از آن کدامند؟

آبسه مقعدی چیست

شناخت بیماری در گام اول شاید مهم ترین مرحله در درمان آن نیز باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد آبسه مقعدی چیست توضیحاتی ارائه نماییم تا بسیاری از افرادی که این بیماری دچار می شوند بتوانند در گام اول به درستی آن را نسبت به بیماری های دیگر تشخیص داده و برای درمان به موقع آن اقدام نمایند.

آبسه مقعدی چیست ؟

زمانی که چرک و دمل ناشی از عفونت در اطراف مقعد یا روده ی راست تجمع کند آبسه مقعدی به وجود می آید.

آبسه مقعدی با درد شدید و در برخی از موارد غیر قابل تحمل همراه است که آن را به یک بیماری خطرناک برای نشیمن گاه تبدیل کرده است.

درمان آبسه مقعدی با لیزر
فعالیت پزشکان فوق تخصص در این کلینیک در کنار تجهیزات فوق پیشرفته و مدرن باعث شده روند درمان بیماران عزیز با کیفیت و سهولت بیشتری انجام شود و رضایتمندی مراجعه کنندگان را به همراه داشته باشد.برای رزرو نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

این موضوع در کنار اهمیت شناخت دلایل ایجاد این بیماری باعث شده است تا پاسخ سوال آبسه مقعدی چیست ؟ اهمیت بسیار بیشتری برای افرادی که به آن دچار هستند، پیدا کند.

در واقع می توان حفره ی خونی و پر از چرکی که در اطراف مقعد به دلایل مختلف به وجود می آید را آبسه مقعدی نامید.

یکی از تعریف های دیگر آبسه مقعدی چیست ؟ به بسته شدن دهانه ی غده های اطراف مقعد بر می گردد که در گذر زمان باعث ایجاد آبسه در مقعد می شود.

در ادامه ی مطلب آبسه مقعدی، شما را با انواع آبسه مقعدی و روش های پیشگیری از این بیماری آشنا می کنیم. در پایان نیز اشاره ای به روش های درمان خواهیم داشت تا شما به طور کامل با این نوع بیماری مقعدی آشنا شوید.

انواع آبسه مقعدی

برای درک بهتر پاسخ به سوال آبسه مقعدی چیست بهتر است ابتدا انواع این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

آبسه مقعدی با توجه به علائم و مشخصاتی که دارد به دو نوع آبسه مقعدی سطحی و عمیق تقسیم می شود.

در آبسه مقعدی سطحی که با درد شدید در لبه مقعد همراه است، محل ایجاد آبسه گرم تر از سایر نقاط می باشد.

آبسه مقعدی سطحی معمولاً قرمزی و التهاب را به همراه دارد.

آبسه مقعدی عمیق در واقع زمانی تشکیل می شود که عفونت و چرک به عمق قسمت های اطراف مقعد نفوذ کرده باشند.

انواع آبسه مقعدی

درد و تورم بیشتر در ناحیه ی مقعد از علائم این نوع از آبسه می باشد که در بسیاری از موارد فردی که به آبسه مقعدی عمیق دچار شده است به دلیل احساس درد شدید در این ناحیه، حتی از نشستن بر روی نشیمنگاه خود نیز ترس دارد.

برای افرادی که خیلی خوش شانس باشند به صورت طبیعی دهانه ی آبسه باز می شود و خون و چرک تخلیه می شود که می تواند برای کاهش درد موثر باشد.

دلایل بروز آبسه مقعدی چیست ؟

مهم ترین دلیل و علت ایجاد و بروز آبسه مقعدی را می توان وجود باکتری هایی مانند استافیلوکوک در ناحیه مقعد دانست.

علاوه بر این یکی از مهم ترین عوامل در آبسه مقعدی را می توان وجود قارچ ها در این منطقه دانست.

کسانی که در مقاربت جنسی از ناحیه مقعد استفاده می کنند می توانند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند هر چند استفاده از کاندوم در این موارد می توان تا حدود زیادی این احتمال ابتلا به آبسه مقعدی را کاهش دهد.

از دیگر افرادی که بنا به دلایل مختلف در خطر ابتلا به آبسه مقعدی هستند می توان به زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های ایدز، سل و دیابت، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و … اشاره نمود.

البته به جز این موارد می توان دلایل دیگری برای بروز آبسه مقعدی مانند دفع پوسته ی تخم مرغ و استخوان ماهی از این ناحیه، عفونت از طریق جسم خارجی برای مقعد، بواسیر بیرون زده و … را برشمرد.

علائم آبسه مقعدی

برای پاسخ بهتر به سوال آبسه مقعدی چیست ؟ باید در مورد علائم آن نیز اطلاعات مفیدی داشته باشیم.

آبسه مقعدی چیست

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم بیماری های دیگری شبیه به آبسه مقعدی مانند بواسیر و یا شقاق وجود دارند که البته علائم آن ها با هم تفاوت هایی دارد اما بسیاری از افراد این بیماری ها را با هم اشتباه می گیرند.

در آبسه های سطحی در اطراف مقعد مهم ترین علائم را می توان ورم آبسه دانست.

یکی دیگر از علائم این بیماری، احساس درد به هنگام دفع مدفوع می باشد.

فردی که دچار آبسه مقعدی شده است، معمولاً در هنگام لمس روده ی راست احساس درد می کند.

در آبسه های شدید و زمانی که در روز های اول این بیماری درمان نشود، معمولاً با علائمی مانند تب، بدن درد، بی اشتهایی و بی حالی عمومی، رو به رو می شویم.

متاسفانه بسیاری از افراد این علائم را به بیماری سرماخوردگی ارتباط می دهند که همین امر می تواند باعث شدید شدن این بیماری شود که می تواند در بسیاری از افراد مانند افراد دیابتی مشکلاتی را ایجاد می کند.

پیشگیری از بیماری آبسه مقعدی

راه های مختلفی برای جلوگیری از بروز آبسه مقعدی وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به استفاده از رژیم غذایی فیبردار و ورزش کردن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری یبوست که یکی از مهم ترین دلایل بروز آبسه مقعدی است، اشاره نمود.

از دیگر روش های پیشگیری از بروز آبسه مقعدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عدم ایستادن یا نشستن به مدت طولانی در یک محیط به خصوص در زمان خروج مدفوع
  • شستشوی مدام مقعد با آب ولرم برای دفع باکتری ها
  • عدم نشستن در محیط های مرطوب که می تواند باعث عفونت در مقعد شود.
  • استفاده از مایعات به صورت زیاد در طول روز
  • نان غلات و سبوس و میوه جات و سبزی جات

پیشگیری از آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی

زمانی که آبسه مقعدی در ابتدای راه خود باشد، می توان به راحتی از طریق روش های مختلف خانگی برای درمان آن اقدام نمود.

مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند در درمان آبسه مقعدی موثر باشد اما مصرف این مواد دارویی نمی تواند به تنهایی روی درمان بیماری تاثیر بگذارد.

بنابراین علاوه بر مصرف دارو باید حتما به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمود.

زمانی که این بیماری شدت یافته و بسیار پیشرفت کند، باید از روش جراحی برای آن استفاده نمود.

جراحی به کمک لیزر را می توان بهترین روش برای راحت شدن از دست مشکلات بیماری دانست.

جراحی لیزری می تواند بهترین پاسخ در درمان آبسه مقعدی چیست؟ باشد که البته باید قبل و بعد از عمل مراقبت های لازم انجام شود.

گوش دادن به توصیه های پزشک متخصص نیز می تواند در درمان آبسه مقعدی چیست؟ بسیار موثر باشد و درد های ناشی از جراحی و این بیماری را برای افراد کاهش دهد.

4 4 votes
Oldest
Newest Most Voted
فرشته
1 سال پیش

ی راهی جلو پام بگذارید که نیاز به عمل نداشته باشم اینقدر هم ابسه نگیرم

10 ماه پیش
Reply to  فرشته

سلام ، بهترین درمان انجام جراحی با لیزر هست که بدون درد و خون ریزی اتفاق می افته

سلام اخه هزینه عمل لیزر بالا هست

محمد از قارناس
7 ماه پیش

مهتاب
7 ماه پیش

سلام.برای درمان می‌شود از آنتی بیوتیک آموکسی سیلین استفاده کنم؟و چند روز باید بخورم؟

زهره
6 ماه پیش

پدر من دچار آبسه مقعد شد ولی حس نمیکرد چون خیلی عمیق بود و دیابت هم داشتن بعد از دکتر رفتن و سونو دادن گفتن پروستات بزرگ شده بعد درد کمر شدید گرفتن ی بار تب هم کردن ضعف هم داشتن دوباره ب دکتر رفتیم گفتن عفونت پروستات دارن باز هم درد کمر داشتن و دوباره دکتر رفتن معاینه کردن و گفتن سریعا ام آر آی بگیرین گرفتیم دیدن آبسه هست و خیلی بزرگه و نواحی اطراف روده و پروستات هم درگیر این آبسه هست در بیمارستان دی عمل کردن با لیزر درد کمرشون خوب شد اومدن خونه بعد از سه هفته با تنگی نفس مواجه شدن دکتر رفتیم ریه اشون آب اورده بود و تست کرونا دادن هردو تست منفی بود حتی کشت ریه هم جوابش منفی بود دلیل این اتفاق چی بوده یعنی اون آبسه ب دلیل دیابت پدرم عفونتش ب ریه رسید؟ تورو خدا ی کم بهم بگین دلیل چی بوده دیر تشخیص دادن دکترا بوده(چون سومین دکتر تازه معاینه کرد پدرمو ک فهمید ی آبسه بزرگ هست ک گفت ام آر آی بگیره )حتی بعد از عمل نمونه پاتولوژی رفت و سرطان هم نبود تورو خدا جواب منم کامل بدین

3 ماه پیش
Reply to  زهره

سلام ودرودآبسه میتونه پروستات وناحیه رکتال درگیرکنه ولی مشکلات ریه میتونه براثرکروناباشه حتی اگرتست منفی باشه

6 ماه پیش

سلام. من یک آبسه در بالای مقعد دارم که نه درد می‌کنه ونه قرمزه فقط ببخشید سر ان زرد رنگه و حالت سفت داره راه درمان آن چیست

میلاذ

هزینه عملش چقدره؟

ahmad

چگونه خودم بدون استفاده عمل اون را درمان کنم

بهنام

سلام .من دوروزه ک ابسه دارم خیلی خیلی درد دارم چیکار کنم دسترسی ب پزشک هم ندارم

من الان سربازم میشه بگید که با دفترچه سربازی هزینه اش چقد میشه

حسین

سلام بنده آبسه مقعدی داشتم همین الان بعد از 3روز ترکید توصیه بهداشتی تون چیست
باتشکر

ایلار
4 ماه پیش

ببخشید من یه دخترم که به این ابسه دچار شدم. عمل کردن لیزری به دختر بودنم صدمه نمیزنه یعنی هیچ مشکلی نداره اگه لیزری عمل کنم

Faeze&
1 ماه پیش

سلام
یک برامدگی کوچیک نزدیک معقدم احساس میکنم و موقع لمس خیلی درد داره و گاهی بدون لمس هم احساس درد میکنم . اما فقط گاهی این درد رو دارم و همیشگی نیست. همش فکر میکنم یه جوشه و خودش خوب میشه اما خیلی وقته ک هست و رفع نمیشه. چون یک بار جراحی کیست مویی کردم و خیلی برای عمل اذیت شدم همش فکر میکنم اینم مثل همونه و از دکتر رفتن بیزاری میکنم. درمان خونگی نداره ک خودم حلش کنم و دکتر نرم؟؟😞

1 ماه پیش
Reply to  Faeze&

سلام ودرود دوست عزیزحتما مراجعه کنیدوتشخیص بیماری توسط پزشک جراح دریافت کنیدودرمراحل اولیه بیماری راحترواحتمالابادارودرمان خواهدشد.